בחלק ניכר מהמוזיקה כיום, השירה תהיה התפקיד המרכזי אשר מוביל את כלל היצירה, ותהווה העוגן סביבו נבנה את תמונת המיקס שלנו. במדריך הזה ניתן לכם כמה טיפים חשובים להפקת הווקאלס בצורה אשר תשאיר אותם במרכז, בצורה איכותית ומלוטשת.
איך ניגשים להפקת שירה?
כמו בכל מיקס, חשוב לדעת כמה מרכזי התפקיד שאנחנו רוצים לערוך, וכיצד בא לנו שיישמע. ברוב המקרים השירה תהיה ממרוכזת ופרונטלית, ולכן תצטרך לקבל מאיתנו המון תשומת לב. דבר נוסף הוא שהווקאל לרוב יהיה התפקיד הכי “אנושי” במיקס, לטובה ולרעה, ולכן תהיה נתונה ליותר תופעות ודינמיות שמצריכים טיפול מדוקדק.
הסיבה לדינמיות המוגברת בתפקידי שירה היא היות הקול האנושי כלי נגינה בעל אופי מאוד ייחודי. בהרבה מקרים ניתקל בחוסר יציבות דינמית, אפקטים כדוגמת אפקט הקירבה (Proximity Effect) ודומיו אשר יכולים לשנות בין רגע את האיזון הטונאלי, או במידה ומדובר בתפקיד שמתפרש על כמה רגיסטרים / אוקטבות / גבהי צליל שונים, נוכל לקבל תפקיד אחד שמורכב מכמה סאונדים ייחודיים שלפעמים אף מומלץ לטפל בכל אחד מהם בנפרד.
הפקת שירה דרך פרה-פרודקשן
מאותה אנושיות של תפקיד השירה, נגזרת המשמעות כי נדרשת המון הכנה להפקת השירה עוד לפני שהקלטנו אותה. חשוב מצד אחד שהזמר\ת ירגישו בנוח וייתנו ביצוע מרגש אשר מעביר את האנרגיות הרצויות לשיר, אך כמובן תוך כדי לשמור על דיוק טכני, יציבות ותשומת לב לפרטים בצורה אשר לא מאפילה על איכות הביצוע.
חשוב גם לעבוד מסודר ולקבוע מראש דברים כמו הוספת קולות לטובת ריבוי שכבות, מה שהרבה מפיקים עושים כברירת מחדל בקטעים בהם הזמר מגיע לצלילים גבוהים (מה שמוביל בד”כ לאובדן עוצמה שחשוב לפצות עליו), או הקצאת טייקים נוספים שמטרתם אלתור על בסיס השירה הקיימת לטובת תוספת חומר גלם.
כחוק כללי, גם אם יצא טייק טוב בפעם הראשונה, חשוב בכל זאת לבצע כמה טייקים, מה שייפתח לכם את האפשרות ליצור טייק אחד המורכב מחלקים שונים בטייקים השונים אשר נשמעים לכם הכי טוב.
רוצים ללמוד עוד על כיצד להיערך להקלטת שירה בצורה איכותית? קראו את המדריך שלנו להקלטת שירה!
צפו בסדנת הפקת שירה עם גל פדה, מרצה להפקה ב-BPM
סאונד והפקת קטעי Vocals, טיפים ועקרונות מנחים
אז בואו נניח שהקלטנו את הווקאלס שלנו ומבחינת ביצוע הכל “מושלם”. גם בביצוע מעולה נמצא בוודאות חוסרים ואי-דיוקים שחשוב לתקן, יחד עם עריכת סאונד אומנותית שתיתן לשירה לנצוץ.
שימוש ב-EQ לעריכת שירה
האיקוולייזר לרוב יהיה שחקן מרכזי במגרש עריכת הווקאלס. בין אם ישירות על הווקאלס, או על הכלים הסובבים אותו בכדי למנוע תופעות כמו מיסוך, שם המשחק ב-EQ שירה יהיה להיפטר מעומסים טונאליים / רזוננסים ותחומי תדרים שפחות מחמיאים לשירה.
במקרים מסוימים נרצה להשתמש ב-EQ דינמי. אם למשל במהלך קטע השירה קרה שהמבצע התקרב מדי למיקרופון ויצר לרגע את אפקט הקירבה עליו דיברנו קודם, נרצה להשתמש באיקוולייזר דינמי על טווח התדרים הנמוך בכדי שיעבוד אך ורק כאשר ההגבר הבלתי נמנע בטווח התדרים הזה מתרחש, בלי ליצור את החסך בטווח הזה בשאר הקטע.
טכניקה נוספת שיכולה להיות יעילה בהתמודדות עם מיסוך מול כלים אחרים היא עיבוד מיד/סייד, דרכה נוכל להחסיר תדרים שמתנגשים עם השירה במרכז, ולפצות על כך (גם אם באופן חלקי) בצדדים. כלים ותפקידים שלרוב יתנגשו עם השירה: פסנתר, גיטרות, כלי נשיפה, שכבות נוספות של שירה (חשוב!) ועוד.
נסו להשתמש ב-EQ ככלי להגברה והנחתה של תכונות מסוימות בשירה, שכן תחומי תדרים מסוימים יכולים להשפיע מאוד על הצורה בה יישמעו בהקשר של המיקס. לדוגמה, הגבר של הווקאלס לרוב באזור ה-2,000 עד 3,000 הרץ יסייע לאינטונציה והמובחנות של המילים לבלוט במיקס, בעוד שאזור ה-400 עד 800 הרץ לרוב ישפיע על תחושת העומס הטונאלי הכללי, או בכפי שנוהגים לקרוא לזה, תחושת ה”קופסתיות”.
קומפרסור לקטעי ווקאל
הקומפרסור גם הוא כלי מאוד חשוב בווקאל, וסביר להניח כי תשתמשו בלפחות אחד כזה על כל קטע ווקאלי שתערכו. לשימוש בקומפרסור על שירה יהיו מספר מטרות אפשריות, כאשר הראשונה בהן היא איזון הטווח הדינמי של השירה. באופן טבעי, זמר אשר ייבצע לא יהיה מדויק ע”פ כמה משתנים: קירבה למיקרופון לאורך ההקלטה, עוצמות בין חלקי השיר השונים (ואף ברמת חלקים של כל משפט) וכמובן האלמנט האנושי שבאופן טבעי ייצור טווח דינמי רחב יחסית.
במקרה הזה נשתמש בקומפרסור כאשר הדגש הוא מצד אחד השתלטות על כמה שיותר טווח דינמי, ומצד שני לוודא כי השירה שומרת על הסאונד הטבעי והנושם שלה, כלומר לא להגזים בעוצמת השימוש. לכן, מעבר לעוצמת הקימפרוס (דרך יחס / Ratio וסף / Threshold), נשים דגש על המעטפת / מהירות הפעולה של הקומפרסור. קומפרסורים שלרוב מומלצים לאיזון ווקאלס יהיו מסוג אופטי (Opto, כדוגמת ה-LA2A המפורסם), שכן מתייחסים באופן טבעי למעטפת המידע שנכנס אליהם בצורה שלרוב תרגיש מוזיקלית.
מעבר לאיזון הטווח הדינמי, נוכל להשתמש בקומפרסור (ואף לימיטר) בכדי לווסת רגעים של עליות רגעיות אך קיצוניות בעוצמה. חשוב לטובת מטרות כאלה להקדיש יחידה אינדיווידואלית מהקומפרסור לאיזון הטווח הדינמי, בכדי לטפל פרטנית בבעיה ולא ליצור פשרה באופן השימוש.
חשוב להדגיש שברוב המקרים נשתמש בקומפרסור אחרי הטיפול ב-EQ, כך שעיבוד הקומפרסור יתייחס למידע שכבר מאוזן טונאלית, שכן עיבוד קומפרסור עלול לשנות אותו לרגעים, ולכן נרצה שיעבוד בצורה שרלוונטית לווקאל כפי שאנחנו רוצים שנשמע אותו. כמובן שלא מדובר בחוק, אלא המלצה.
לעיתים גם נשתמש בקומפרסור על השירה יחד עם אלמנטים נוספים, בכדי ליצור תחושת “שייכות” ו”הדבקה” ביניהם. במקרה כזה מומלץ להשתמש בקומפרסורים אשר מדמים דגמים אנלוגיים, עקב תוספת ההעשרה ההרמונית שמטרתה במקרה הזה לתת צבע אחיד לכל האלמנטים העוברים דרך יחידת העיבוד.
קומפרסור אשר יציע לכם את כל האפשרויות עליהן דיברנו ועוד, ומעולה לעבודה מהסוג הזה כלול בתוך ממשק המיקס Neutron 2 של iZotope, כפי שמוצג בתמונה למעלה.
רוצים לרכוש את Neutron 2 של אייזוטופ ב-50% הנחה? היכנסו לחנות הסטודנטים והבוגרים של BPM
אפקטים וטיפים נוספים לעריכת שירה
מעבר לאיקיו וקומפרסור, שיהוו בסיס הכרחי לעיבוד ווקאלס, קיימים מספר אפקטים נוספים אשר יכולים לטפל בבעיות אחרות שעלולות להופיע.
השתמשו בגייט (Gate) בכדי להסיר רעשי רקע ודליפות מהאוזניות, וגם רעשי נשימה אם תרצו (למרות שברוב המקרים לא מומלץ, בכדי לשמור על התחושה הטבעית).
מומלץ להשתמש באפקטים שונים להעשרה הרמונית (סאטורציה, דיסטורשן ודומיהם) בכדי לעזור לשירה להתבלט במיקס, ולחזק את היציבות הטונאלית שלהם. מעבר לכך, לשם התבלטות במיקס נהוג להשתמש בצורה עדינה בכל מיני אפקטים שונים אשר אינם בהכרח מורגשים, אך עוזרים לווקאל להתבלט, דוגמת הרמונייזרים, מדמי מגברים, קורוס / פייזר / פלנג’ר ועוד.
Source: iZotope
רוצים ללמוד את אומנות המיקס בצורה מקצועית? לפרטים על קורס מיקס ומאסטרינג במכללת BPM לחצו כאן
לקריאת מדריכים נוספים בנושא מיקס וסאונד לכלי נגינה שונים:
מיקס ומאסטרינג, מאגר מדריכים וטיפים
מיקס לשירה (Vocals)