חגי דוידוף, מרצה לקיובייס, אולפן ביתי ותזמור ממוחשב, חולק איתנו את הטיפים החשובים ביותר לSequencing:
תכנות תזמורת מיתרים עדיין נחשב לאחת המשימות הקשות ביותר לביצוע בתזמור ממוחשב.
בכדי שנוכל לחקות אותו היטב, אנו צריכים להבין מה מרכיב את הסאונד הזה מלכתחילה ומה מייחד אותו:
1. סקציית כלי המיתר מסוגלת לבצע את כמות הארטיקולציות הגדולה ביותר בתזמורת.
2. בכל פעם שאותה הארטיקולציה מבוצעת, היא עדיין שונה מקודמתה.
3. בכל פראזה מוזיקלית יכולה להתבצע בקישות (שימוש בקשת) שונה לחלוטין.
4. הסאונד של כל סקציה מורכב בעצם מהרבה מאוד נגנים (הכי הרבה בתזמורת), והוא עמוס ווריאנטים אנושיים המעשירים את הסאונד בביצוע לייב (כמעט ואיננו קיים ב-Sample Libraries).
5. יכולות ה-Divisi ומספר הנגנים מוסיפים גם הם למגוון האפשרויות.
6. הטווח הדינמי הוא אדיר, וכן ריבוי צורות של Attack, Sustain ו-Release. אין שום אפשרות ללכוד אותו במלואו בספריית דגימות.
7. לכל כלי מיתר יש ארבע מיתרים והוא מסוגל לנגן את אותו הצליל בפוזיציות שונות, ובכך יש לכל צליל בפוטנציה גוונים רבים (קשה מאוד לחיקוי ב-Sample Libraries).
8. החפיפה בטווחים בין הסקציות, גם היא מוסיפה למורכבות ולמגוון האין סופי של הגוונים שהמיתרים יכולים לייצר.
היכולת לשחזר את האפיונים והמרכיבים הללו דיגיטלית, הם מה שמבדילים ספרייה זאת מאחרת ומתזמר ווירטואלי בינוני ממתזמר ווירטואלי מצוין.
טיפים לתכנות Strings:
1. נסו לשיר את הפראזה. זה עוזר להבין איפה ה-Crescendo והDiminuendo צריכים להיות, באופן טבעי.
2. שמרו לעצמכן/ם טווח דינמי נדיב במיוחד, אל תנגנו כל הזמן f, כשבאמת תצטרכו אותו לא יהיה לכן/ם לאן לעלות.
3. זכרו Crescendo או Diminuendo בסוף כל פראזה, ליצירת סגירה יפה.
4. שימוש יעיל בדינמיקה יכל לעורר עניין בפראזה שאחרת תשמע שגרתית.
5. במעברים רפיטטיביים, דאגו שאורכי התווים לא ישנו.
6. השתמשו בסאונד שונה עבור הכינור הראשון והכינור השני, הסאונד שייווצר יהיה עשיר וגדול יותר.
7. להשגת סאונד “גדול” יותר, ניתן להכפיל את תפקיד המיתרים ב-Muted Strings
8. זכרו שהכינור השני מכיל פחות נגנים, ממוקם אחרת ומכאן שגם הגוון שלו שונה. האוזן תמיד תזהה את ההבדלים בין הפריסטים והתוצאה היא יותר גודל, עניין וראליזם.
9. הסקציות החשובות ביותר הם הכינורות והצ’לו, משום שאלו מכסים את טווח התדרים הגדול ביותר. ועם זאת, הגוונים שלהם נתמכים היטב אחד על ידי השני.
10. זכרו שניתן לשלב פריסט אחד עם אחר, בשביל להשלים תכונות חסרות בארטיקולצייה. לדוגמה, שילוב פריסט עם יותר Attack להשלמת חוסר בפריסט של Legato.
11. להשגת Fingered Legato מוצלח יש מספר עקרונות חשובים:
• Overlaps בין התווים.
• מכיוון שנגן מוגבל בכמות התווים שהוא יכל לנגן בכל קשת, בלי החלפת כיוון, הפסקה קצרה מדי פעם לפני חידוש התו תעזור ליצור את האשליה שהנגן שינה את כיוון הקשת.
חשוב שנקודות השבירה יהיו מוזיקליות.
• מפה את הפראזה דינמית (CC11/CC1) כך שנקודת השיא המוזיקלית תקבל את העצמה המרבית. בכל שאר הזמן, דאג לשנות את העצמה כך שלא תהיה סטטית לאורך תיבות רבות מידי (אלה אם זה נדרש מוזיקלית).
הטכניקה הזאת מוסיפה שינוי ותנועה לסאונד.
• בד”כ, ניתן לחלק פראזה ארוכה לשתיים או שלש קבוצות קטנות, השתמשו ב-Phrasing Control בכל אחת מהקבוצות האלו.
רוצים לדעת איך להקליט ולבנות אולפן בבית שלכם? הצטרפו למסלול האולפן הביתי!
https://www.youtube.com/watch?v=vwSsXPew6Ak&list=UUHwHp1w5fXDU4anj4LmDjnw