לאון פלדמן מרצה בקורסי הרדיו והקריינות של בי פי אם, קריין ושחקן פרסומות עם ניסיון של שני עשורים בתחום, שדרן ועורך בתחנות הרדיו הקצה(שמשדרת מאולפני BPM) וקול הקמפוס, מנחה ויוזם תוכניות מוזיקה בטלוויזיה, באינטרנט ובמות נבחרות. לאתר של לאון פלדמן
אז החלטתם לטעום מעולם הקריינות, ראשית – ברוכים הבאים! זהו מקצוע מרתק, המשלב יכולות קוליות, ידיעת השפה, יכולות אילתור ומשחק, ושייך לתחום התקשורת הדינמי והמשתנה ללא הרף. הקריינות מלווה את יומנו מבוקר ועד ערב, אנחנו שומעים קריינים וקרייניות ברדיו ובטלוויזיה, באותות ובג’ינגלים, במהדורות החדשות, בפרסומות ובין השירים, אנו נתקלים בקריינות באינטרנט, במשחקים, בסרטי תדמית, במצגות של חברות עיסקיות, במענים קוליים ואפילו בניווט הרכב, באוטובוס וברכבת – תמיד תהיה שם קריינות שמלווה את חיינו.
זהו תחום דינמי ורחב, תחרותי ומעניין, ואם יש לכם את הרצון והיכולות הבסיסיות – הגייה טובה, בטחון קולי וידיעת השפה- אתם בהחלט מוזמנים להתנסות.
הנה עשרה טיפים שיעזרו לכם לעשות צעדים ראשונים לקראת המיקרופון
- כושר גופני, פיתוח קול ונשימה נכונה
מלבד אימוני הגייה (דיקציה) ותרגולים לטובת ידיעת השפה, קריינות טובה והפקת קול נכונה בכלל תלויה באימון ותרגול הגוף שלנו, חיזוק הלשון והשפתיים שלנו, בגמישות ובחוזק של מיתרי קולנו ובנשימה נכונה. על כן חשוב לכל קריין, זמר ושחקן קודם כל לשמור על כושר גופני ולהתאמן לאורך הזמן בפיתוח הקול וההגיה. מדובר על תרגילים בסיסיים שנועדו לחימום ומתיחת מיתרי קולנו, להגמיש את תנועות הפנים ולווסת את הנשימות לצורה הנכונה. דוגמאות לאימון ביתי: אם בא לכם להתחיל, פשוט חפשו ביוטיוב “תרגילי פיתוח קול” או “תרגילי הגייה” ותראו אין סוף דוגמאות לאימון ביתי.
- מים, קולה, חלב וטמפרטורת החדר
עוד משהו שטוב לבריאות שלנו, ומסתבר גם לקול שלנו אלה המים. תשתו לפני קריינות, תשתו בזמן קריינות. אם לא תשתו, הקול שלכם יישמע אחרת לגמרי, הוא יישמע סדוק, חרוך ולא נעים. אבל, אל תשתו משקאות מוגזים לפני קריינות – אתם ממש לא רוצים שהגיהוק שלכם ייכנס להקלטה.
כמו כן, הקפידו על שתיית מים בטמפרטורת החדר, לא קרים מידי ולא חמים מידי. האגדה שקנקן תה רותח אמור לעזור למיתרי קולכם אינה נכונה! חום וקור קיצוניים יכולים לגרום נזק למיתרי הקול.
המנעו גם משתיית חלב לפני קריינות, החלב מכייח, ויכול להפריע לביצוע טוב של הקריינות.
ואם כבר מזכירים חום, הקפידו להקליט בתנאים הנעימים לכם, כאמור, מצבי קור או חום קיצוניים ישפיעו על התוצאה הסופית של הקריינות שלכם, לכן אם מזמינים אתכם לקריין את התחזית מאתר החרמון בינואר, הקפידו ללבוש בגדים מאד חמים ושני צעיפים ☺ - יציבה נכונה
רצוי לקריין בעמידה, מכיוון שהיציבה שלנו תגדיר את הצליל שנפיק מקולנו. אם הגוף שלנו הוא תיבת תהודה, אזי העמידה תשחרר, תגדיל ותמתח אותה. כמו כן, בעמידה, הנשימה הנכונה (מהסרעפת) קלה יותר, האנרגיה המופקת מקולנו גבוהה יותר והקריינות תישמע אחרת, באחריות. - חיוך
“שומעים את החיוך” הוא אולי המשפט הכי נפוץ באולפני הקלטה ולא בכדי, וממש כמו בעמידה, כך גם כשאנו מחייכים תוך כדי דיבור, הקול והאינטונאציה משתנים “לטובה”, ואנו הופכים חיוניים, חיים, מזמינים. על כן אם הקריינות דורשת חיות, נמרצות, אנרגיה גבוהה ותחושה חיוביות, חייכו, זה עובד כמו קסם. - לנצח על תזמורת
שמתם לב שלרוב מגישי החדשות, המרצים, המורים, יש משהו שהם מחזיקים ביד בזמן שהם נואמים או מקריאים, עט, גיר, מצביע טלסקופי וכו’? יש לזה סיבה: ההכוונה הזאת, הנעשית עם היד, עוזרת לצלילים לעלות ולרדת לפי הצורך בדיבור. ממש כמו מנצח בתזמורת, כך גם הקריין יכול לסמן לעצמו “לאן” הוא רוצה להגיע עם הקול. נסו את זה בעצמכם, קחו עט, וקראו את הפסקה האחרונה כשאתם מסמנים במילה אחת למעלה עם היד ומילה אחת כלפי מטה, ותראו איך הקול שלכם יגיב לתנועת היד. ההסבר שלי מסורבל מידי? אולי הבחור הזה יכול לשפוך עוד קצת אור על התופעה (אנגלית) - פיסוק, ניקוד, חלוקת הטקסט
לפני שניגשים לטקסט, אנו חייבים לקרוא אותו, להבין אותו, לנקד ולפסק אותו לפי הצורך. לכל נקודה, פסיק או מקף יש משמעות בהקראה. אלה יווסתו את מהירות הקריאה, ישפיעו על האינטונציה שלנו ובאופן כללי יכוונו אותנו לקריאה נכונה. הניקוד עצמו הוא גם משמעותי להגייה הנכונה של הטקסט: שימו לב לניקוד של ו’ החיבור, ה’ הידיעה, ועוד “מלכודות” בטקסט. אחר כך נתמקד בסימון והדגשת מילים או פראזות מסויימות בטקסט, כאלה עליהן נרצה לשים משקל נוסף, או כאלה שדווקא נרצה לחבר למילה הבאה, את כל זה כאמור נעשה לפני ההקראה עצמה וכך נמנע מטעויות ועצירות מיותרות בזמן ההקלטה. עזרים לשלב זה יכולים להיות מילון עברי עברי, או אתרי ניקוד למיניהם. - הכר את עצמך
קריין צריך להיות מגוון ביכולותיו הקוליות, ולהיות מודע ליכולות אלה. מצאו את הגבולות הקיצוניים שלכם מבחינת העוצמה והטונים. אתם צריכים להתאמן ולדעת לווסת את עוצמות הקול מחלש לחזק, מגבוה לנמוך, מקול מלא אוויר לקול לחוץ וכו’. מצאו את אותם מצבים בקולכם, הקליטו והקשיבו לעצמכם, למשל כשאתם לוחשים (בקריינות לבושם) או כשאתם מלאי אנרגיה (קריינות למשקה קל). הכירו את עצמכם היטב, כך תוכלו להפוך קריינות מונוטונית ומשעממת לחיה, ורסטילית ומזמינה. - אבות טיפוס – משחק מול מיקרופון
לאלה שרוצים להתעסק גם עם דיבוב, פרסומות ומשחק קולי, מומלץ להרחיב את אותו חיפוש עצמי והיכרות קולית גם לאיזורי המשחק הדרמטי. כלומר, לדעת לעבור בין “דמויות” קוליות שונות, אשר נמצאות בראשנו ממילא. אני קורא לדמויות האלה אבות טיפוס, למשל “המורה”, “המפקדת”, “הילד”, “הזקן”, “החנונית” וכו’. לקטגוריה זאת נכנסים גם מבטאים, חיקויים וקולות מוזרים. מתישהו בעבודתכם תשתמשו בזה, אני מבטיח, וכדאי להכין מראש ובראש כמה אבות טיפוס כאלה, למקרה שתיצטרכו. תרגיל טוב הוא לקחת פרסומת רגילה ולנסות להקריא אותה בדמות. אתם תראו שמיד אחר כך, כשתיגשו לקריין אותה שוב בקול “רגיל” הביצוע יהיה משופר וטוב יותר. - תנאי הקלטה
אם החלטתם לעסוק בתחום, כדאי שיהיה לכם ציוד הקלטה ומקום שקט לעשות זאת. למי שאין אפשרות להפוך את הבית שלו לאולפן הקלטות, ניתן להגיע לתוצאות יחסית טובות גם באמצעים מאד פשוטים. הרשת מלאה בפתרונות מעשיים לבניית תא הקלטות מאפס (כמו זה) ועד לפתרונות קצת יותר יקרים, אבל אפקטיביים, שיכולים לווסת את עוצמות הרעש שיכנסו להקלטה שלכם (כמו הכדור הזה). בכל מקרה כאן במכללת BPM, ישמחו להמליץ לכם על הציוד הנכון ויתאימו לצרכים שלכם את הפתרון האידיאלי. - רקע והעשרה
כמו בכל תחום, גם בקריינות חייבים ללמוד ולהתפתח כל הזמן. אחת הדרכים היעילות היא להקשיב לאחרים וללמוד מהגדולים: במקום להעביר תחנה או ערוץ בזמן הפרסומות, הקשיבו להן. שימו לב לחלוקת המשפטים, לאינטונציות, לדמויות, לחיוך, לכל מה שהוזכר לעיל. הקשיבו לאנרגיה של הקריינית או הקריין, הקשיבו למהירות, שימו לב מתי אותו קריין מדבר בקול טיפה שונה כי הפרסומת דורשת ממנו להיות בדמות וכו’. צפו בטיפים נוספים (אין סוף דוגמאות) , צפו בסרטים על התחום, כתבות על אגדות בקריינות (למשל פה) ואפילו פארודיות. תפתחו את האוזניים, זה יעזור לכם מאד.