שמחים שחזרתם לפינת הפלאג-אין השבועית שלנו, השבוע אנחנו סוקרים את הפלאג-אין שיחזיר את הסאונד שלכם אחורה בזמן לתקופת הטייפ, תוך כדי שיישמר את האיכות של סאונד מודרני – מדמה הטייפ הוירטואלי של סלייט דיגיטל, VTM.
מה ה-Virtual Tape Machines מציע?
ה-VTM של Slate Digital מציע פלאג-אין שבעיקר משמש עזר למיקס ומאסטרינג, בכך שהוא מדמה את הסאונד של מכונת טייפ – המכשיר באמצעותו בוצעו הקלטות בעולם האנלוגי שלפני המחשב. באופן פרקטי, מדובר בסגנון מסוים של דיסטורשן\סאטורציה יחד עם קומפרסיה, בשילוב עם תוספת מלאכותיות של תוצרי לוואי שנובעים משימוש בטייפ, עליהם נרחיב בהמשך.
כל המכלול הזה מוצג עם גרפיקה באיכות מדהימה, ועם אפשרות של התממשקות בין הערוצים עליהם יש את הפלאג-אין ברמת העריכה, ליצירת אחידות.
שימוש נכון במדמה הטייפ של סלייט
לפני שנסביר על שימוש באפקטים שלו, חשוב להבין איך נכין את הפלאג-אין על מנת שנקבל את האפקט הרצוי.
נתחיל בלשים את ה-Virtual Tape Machines באינסרט של הערוץ הראשון במיקס שלנו (לא משנה איזה ערוץ, מומלץ לשים לפני כל פלאג-אין אחר באינסרט), וחווטו אותו בתפריט ה-Group (נמצא מתחת ללוגו של שם הפלאג-אין) ל-Group 1.
לאחר שעשיתם זאת, העתיקו את ה-VTM לכל שאר הערוצים במיקס, מה שיחסוך לכם לחווט מחדש לגרופ בכל ערוץ בנפרד. החיווט לגרופ יבצע סנכרון בכל שינוי שתעשו בפרמטרים של הפלאג-אין על כל הערוצים המחווטים לאותו גרופ.
הבנת הפרמטרים ב-Virtual Tape Machines
לאחר שחיווטנו את כל הערוצים בצורה הרצויה, ניתן לבחור בכל אחד מהערוצים בכדי לערוץ את הפרמטרים של הגרופ שלו. הפרמטרים שברשותנו:
Input / Output
אינפוט מחליט כמה מהסיגנל יעבור דרך הפלאג-אין. ככל שתעבירו יותר, אפקט הטייפ יהיה בולט יותר וישפיע יותר על הסאונד שלכם.
לאחר מכן מומלץ להשוות את ווליום הסיגנל למקור דרך האאוטפוט. דרך מעולה לעשות את זה תהיה דרך שימוש בכפתור ה-Link (סמל שרשרת מעל הנובים של אינפוט ואאוטפוט), שייקשר ישירות בין שינויי הכנסת הסיגנל לטייפ, לווליום שייצא החוצה בצורה שתסייע לכם לדלג על לחשב זאת בעצמכם.
Bias
פרמטר זה מבצע מיקוד על טווח תדרים מסוים בסיגנלים הנבחרים, בדומה לתכונת ה-Bias שהיו לטייפים ישנים, בהם היו מזרימים מתח נוסף לטובת העלאת הבהירות והצבע באזור מסוים של הסיגנל.
Speed
ישפיע על מהירות הסיבוב של הטייפ (שיוצג גם באופן גרפי על הפלאג-אין!), ובכך גם משפיע בצורה נוספת על מיקוד בטווחי תדרים שונים. מהירות נמוכה תתייחס לתדרים נמוכים, וההפך.
Machine Type
מחליף בין דימוי אלגוריתמי של 2 סוגי מכונות טייפ, כאשר האופי שייתנו לסאונד הוא בהחלט סובייקטיבי. מומלץ להתנסות בין השניים ולראות מה הכי מחמיא לסאונד.
Tape Type
בדומה לסוג המכונה, מחליף בין 2 האלגוריתמים של דימוי הטייפ עצמו. גם כאן השינוי לא בהכרח קבוע בין הסוגים, ומומלץ להתנסות וללמוד את האופי של כל אחד מהם.
VU Meters
שני המדדים במרכז הפלאג-אין מראים לכם את עוצמת המידע בשני שלבים: בשלב הכניסה לפלאג-אין (Input Gain), ולאחר העיבוד.
הגדרות נוספות
לחיצה על כפתור ה-Settings בחלק השמאלי העליון של הפלאג-אין תביא אתכם לתפריט נוסף בו תמצאו עוד פרמטרים שקשורים לדימוי הטייפ.
Noise Reduction
חלק חשוב מהאותנטיות של דימוי טייפ הוא רעש הרקע שמתווסף. עם פרמטר זה תוכלו לשלוט על הווליום שלו, כאשר בצד שמאל הקיצוני ניתן להשתיקו לגמרי.
Wow & Flutter
פרמטרים אלה נלווים לכל טייפ וקסטה מפורסמת. הם יוצרים משחקים קטנים בפיץ’ בצורה אקראית, אשר גורמים עיבוי ועיוות של הסאונד בצורה שבמינון הנכון, יכולים להחמיא מאוד לסאונד יחד עם יצירת סאונד נוסטלגי.
Bass Alignment
שולט בתגובת הפלאג-אין לאזור התדרים הנמוך של הסיגנלים העוברים דרכו.
Hiss Automate
ישתיק באופן אוטומטי את רעשי הרקע המתווספים לטייפ ברגע שלא נכנס סיגנל לפלאג-אין.
VU Ballistics
שולט במהירות התגובה של המחטים ב-VU Meters.
Default Group
חיווט אוטומטי לגרופ מסוים על כל ערוץ עליו תשימו את הפלאג.
Slate Digital Virtual Tape Machines, סיכום
דימוי הטייפ של Slate Digital עושה עבודה מעולה בהעשרת הסאונד שלכם, ונותן לו את הטאץ’ הוינטג’י ה”חם” שהמון מפיקים מחפשים, וכיום נחשב סטנדרט בתחום אמולציות הטייפ הווירטואליות. אנחנו ממליצים ללמוד לעומק כיצד להשתמש בו בכדי לקבל אפקט רצוי, וליהנות מהשדרוג הפשוט והאינטואיטיבי הזה לסאונד שלכם!