שוב אתם איתנו בפינת הפלאג-אין השבועי של מכללת BPM, והיום אנחנו נתמקד בפלאג-אין מעולה ומלמד במיוחד של חברת Fielding DSP, ה-Reviver! ועל הדרך ניתן לכם שיעור ביסודות הצליל על עושר הרמוני, דרכו נבין מה בדיוק העוצמה של ה-Reviver.
מעוניינים ללמוד מוזיקה, סאונד והפקה בצורה מקצועית? לפרטים על קורסים ומסלולים במכללת BPM
מה ה-Fielding DSP Reviver מציע?
ה-Reviver הוא פלאג-אין דיסטורשן הרמוני שנראה פשוט במיוחד, אך הוא עובד בצורה אשר מבוססת על העשרה הרמונית של הרמוניות ע”פ דרגות. הדבר נותן שליטה במאפיינים מאוד בולטים של הסאונד ובכך יוצר גיוון שעלול להישמע זניח כששומעים בנפרד משאר המיקס, אך בתמונת המיקס הגדולה עושה הבדל עצום.
מהו עושר הרמוני?
בכדי להבין מה ה-Reviver עושה, חשוב להבין טוב את הקונספט של תכולה הרמונית של צליל. כאשר אומרים על צליל כי הוא עשיר הרמונית, מדברים על אופיו הטבעי של אותו צליל. לכל צליל יש תכולה\עושר הרמוני מסוים שנותן לו, יחד עם אלמנטים נוספים, את הגוון הייחודי שלו. בצלילים בעלי גובה צליל (Pitch) ברור עם תוכן הרמוני עשיר, התוכן ההרמוני יתבסס על כפולות של תדר הבסיס, וכפולות אלו מחולקות לדרגות.
בואו ניקח לדוגמה את הצליל A2. התדר שלו יהיה 110 הרץ, והעשרה הרמונית סטנדרטית של כל הדרגות כוונתה תהיה להוסיף לו גם את המכפלות שלו: 220, 330, 440, וכן הלאה… המכפלות האלה נקראות אוברטונים, וכאשר מופיעות יחד עם צליל הבסיס, ייתנו לו גוון אחר, שלרוב מתואר כ”עשיר” יותר, כי הוא באמת ככה. העשרה היא מה שתבדיל בסינת’יסייזר בין גל סינוס (שלא קיים צליל כמוהו שנוצר באופן טבעי) לבין גל שן-מסור.
העשרה הרמונית ע”פ דרגות
כל דיסטורשן שאנחנו מכירים מבצע העשרה הרמונית ע”פ דרגות בצורה כזו או אחרת. למעשה אם תיקחו לדוגמה גל סינוס, ותחילו עליו דיסטורשן בהדרגה, תוך כדי הסתכלות בספקטרום אנלייזר, תוכלו לגלות בדיוק איזה הרמוניות הדיסטורשן מעשיר. אבל בכדי להבין את הדרגות, צריך לקחת צעד אחורה.
אז עכשיו שהבנו מהי העשרה הרמונית, צריך להבין מהן הדרגות. כאן החלוקה יחסית ברורה: יש לנו הרמוניה מדרגה ראשונה (Fundamental Frequency), שהיא תדר הבסיס שלנו, הרמונית מדרגה שנייה (Second Order Harmonics) – כלומר מכפלות זוגיות של תדר הבסיס (לדוגמה אם הבסיסי הוא 110, אז הרמוניות מדרגה שנייה יהיו 220, 440, 660, והלאה…), והרמוניות מדרגה שלישית (Third Order Harmonics) – מכפלות אי-זוגיות של תדר הבסיס (כאשר הבסיסי הוא 110 אז הרמוניות מדרגה שלישית 330, 550, 660, 770 והלאה…).
לכל אחת מהסדרות ההרמוניות האלה יש אופי ייחודי משלה, והחלה שלהן על הסאונד שלכם ייתן לו אפקט מסוים שכדאי לדעת, שכן עם הבנה טובה תוכלו לשחזר את האפקט ולהגביר\לווסת אותו עם שימוש ב-EQ סטנדרטי. בסיכום פשוט וללא כניסה לפרטים טכניים עמוקים, חיזוק הרמוניות מדרגה שנייה בדרך כלל יחזקו את התפקיד בצורה שתעזור לו לבלוט יותר בתמונת המיקס השלמה (גם אם לא שומעים אפקט דומיננטי כאשר הערוץ מבודד), וחיזוק הרמוניות מדרגה שלישית ייתנו “בשר” לתפקיד ויהפכו אותו לבעל יותר “נפח” ו”פאנץ'”.
Reviver והעשרת תכולה הרמונית
עם הידע שצברנו כעת, השימוש ב-Reviver מאוד פשוט. ניתן להשתמש בו כדיסטורשן על כל ערוץ או קבוצת ערוצים במיקס.
ברגע ששמנו את הפלאג-אין על הערוץ, התנסו ב-2 סוגי ההעשרות עליהן דיברנו. אם יש לכם ערוץ כי אתם מרגישים ש”נקבר” בתוך המיקס שלכם, נסו להעשיר אותו עם פיידר ה-2nd שיעשיר את ההרמוניות מדרגה שנייה שלו, ותבדקו האם אכן הערוץ יותר בולט במיקס. מרגישים שיש לכם ערוץ שהוא דל מדי? נסו להעשיר אותו עם הרמוניות מדרגה שלישית דרך פיידר ה-3rd ותראו האם קיבלתם את האפקט הרצוי.
העיקרון המנחה שלכם כמובן הוא גם להשוות את הווליום של הערוץ לפני ואחרי השפעת האפקט דרך כפתורי ה-Input וה-Output, בכדי לוודא כי האפקט נשמע לכם טוב עקב העיצוב שהוא עושה לצליל ולא עקב ההגברה שנוצרה מהשימוש בו.
סיכום
ה-Reviver הוא אחד מהכלים הפשוטים אך היעילים ביותר להעשרת מיקס ו”חימום” הסאונד שלכם. ואם זה לא הספיק – הוא גם זול במיוחד עם מחיר של 29$ בלבד! רוצו לנסות.