בין אם ידעתם או לא, סביר להניח כי כל אחד שהתנסה בסאונד ויצירה בסביבה אולפנית השתמש בטכניקת העיבוד הזו בצורה זו או אחרת. העיבוד המקביל הוא כלי מעולה לשדרוג הסאונד בצורה ייחודית אשר בדרכים אחרות הייתה הרסנית כלפי המידע שלכם. במדריך נספר לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על עיבוד מקביל: מהו, כיצד משתמשים בו ודוגמאות מעניינות לשימוש.
מהו עיבוד מקביל?
עיבוד מקביל הוא צורת עבודת בשימוש אפקט או פרמטר אחר המשנה את הסאונד בצורה אשר לא משפיעה על מלוא הסיגנל. הדוגמה הכי פשוטה היא כל אפקט אשר נמצא בו כפתור ה-Dry/Wet – פרמטר אשר מפצל את הסיגנל ל-2: חלק אחד שמושפע במלואו מהאפקט, וחלק 2 שנשאר נקי ללא עיבוד או שינוי. תפקיד הפרמטר לאזן ווליומים בין הסיגנל המושפע (הסיגנל ה”רטוב”) ולבין הסיגנל ה”יבש” שלא עבר עיבוד ע”י אותה יחידה, כך שהתוצאה הסופית היא שילוב של שני הסיגנלים.
מה היתרונות של עיבוד מקבילי?
כאשר אנו עובדים בצורה מקבילית, נפתחת בפנינו האפשרות להחליט את כובד ההשפעה של כל אפקט שאנחנו מוסיפים, בצורה אשר תבוא על חשבון המקור בדיוק ברמה בה נחליט. העיקרון יעיל במיוחד כאשר אנו רוצים אפקט שהוא יותר קיצוני משליחה רגילה, בה משומר הסיגנל המקורי במלואו, כמו בריוורב שייתן אפקט שונה לחלוטין בין אם נשתמש בו בשליחה או באינסרט.
עיבוד מקביל, כיצד ניתן להשתמש בו?
כל אופן עיבוד שבו ניתן לשמר בצורה טהורה את הסיגנל טרם עבר את העיבוד, כך שנשמע אותו במקביל לסיגנל מקבל ההשפעה, נחשב עיבוד מקבילי.
עיבוד מקבילי דרך Dry/Wet
כמו שהזכרנו, פרמטר ה-Dry/Wet (שלעיתים זוכה גם לשם Mix) הוא אחת מהדרכים הפשוטות ביותר לעיבוד מקביל. באופן כללי, מעבד אשר מאפשר לנו איזון מסוג Dry/Wet ברוב המקרים יהיה עדיף על אחד שלא, עקב השליטה הנוספת שאנו מקבלים דרכו.
עיבוד מקביל דרך שליחה / ערוץ אפקטים (Send / Aux / FX Track)
כאשר אנו מבצעים שליחה של ערוץ אחד לערוץ נפרד, התוצאה בדרך כלל תתמזג באוזניים שלנו ותיצור סיגנל אחד שמורכב משניים נפרדים אשר יש לנו שליטה אינדיווידואלית על כל אחד מהם.
Parallel Process דרך הכפלת ערוץ
שיטה מקובלת מאוד לעבודה מקבילית תתבצע דרך הכפלת הערוץ אותו אנו רוצים לעבד, ולבצע את העבודה על הערוץ המוכפל בלבד. העיקרון דומה לשליחה, אך מאפשר עריכה ברזולוציות מתקדמות יותר, שכן מרגע הכפלת הערוץ איננו חייבים להסתמך על הסאונד של הערוץ המקורי, וביכולתנו לבצע עליו תהליך סאונד נפרד לחלוטין רק בכדי שישתלב טוב יותר עם הערוץ המקורי.
עבודה מקבילית דרך שימוש ב-Rack / Group
טכניקה אשר ניתן להסתכל עליה גם כטכניקת ריבוי-שכבות / Multi-Layering. רוב ככל תוכנות ה-DAW יאפשרו לערוצי MIDI לשמש בית לכמה כלי נגינה / פלאגינים בערוץ בודד. טכניקה זו מאפשרת לנו עומק רזולוציית עריכה דומה להכפלת הערוץ, אך מצד שני פותח בפנינו את האפשרות להכניס למשוואה כלים נוספים שלא קשורים לסיגנל המקורי שנרצה שינגנו את אותו תפקיד ה-MIDI.
טכניקות Parallel Processing
קימפרוס פרללי (Parallel Compression)
הטכניקה הראשונה שוודאי תעלה לראש למי שבקיא בעיבוד מקבילי היא עם קומפרסור או מולטי-בנד קומפרסור. הדבר יעיל מאוד למתחילים אשר קשה להם לשמוע את האפקט של הקומפרסור, שכן דרך השימוש בקומפרסור עם Dry/Wet ניתן ליצור אפקט שמיע, ואז לאזן אותו עם הסיגנל המקורי.
אך השימוש שנחשב הכי פופולארי הוא ה-New York Compression. התנסות בשימוש קיצוני בקומפרסור, בייחוד על סיגנלים בעלי אופי פרקסיבי, תלמד אתכם מהר מאוד שיכול לשנות את אופיו של הסאונד המקורי בצורה מאוד ייחודית. בין אם מדובר בהדגש על הטרנזיינטס (רגעי השיא בהתנהגות הווליום של סיגנל לאורך זמן, או פיקים במילים אחרות), הדגשה של חלקים שלא בלטו בסיגנל, העלאת ה-RMS או שינוי של איזון טונאלי (בד”כ יותר יעיל בשימוש במולטי-בנד קומפרסור), קיימת שורה של אפקטים קיצוניים יחסית, שללא היכולת לשימוש מקביל יכלו לבוא על חשבון הסיגנל בצורה שסביר כי היינו מוותרים על האפקט מלכתחילה.
ממליצים להתנסות עם יכולותיו המופלאות של הקומפרסור, כמובן בשימוש עם קומפרסורים שונים והבנה של ההתנהגות של כל אחד מהם בכדי להוסיף אותם לארגז הכלים שלכם!
חלל ומודולציה בעיבוד מקביל
שימוש באפקטי חלל (כמו ריוורב או דיליי), או אפקטי מודולציה (כמו פייזר או פלנג’ר) יכולים, ואף רצוי מאוד שנשתמש בהם בשימוש מקביל באינסרט. נכון שבאופן סטנדרטי אנחנו נוטים להשתמש בריוורב ודיליי בשליחה, אך לעיתים נרצה אפקט קיצוני יותר בהתאם ליצירה והז’אנר עליהם נעבוד.
החשיבה בשימוש באפקטים כמו חלל ומודולציה בעיבוד מקבילי בדרך כלל תהיה חשיבה של גוון, יותר מאשר יצירת החלל כמו שבדרך כלל עושים עם אפקטים בסגנון. אפקטים מסוג זה בשימוש קיצוני גם כן יכולים לגרום לשינוי האופי המהותי של הסאונד (כמו ריכוך הפאנץ’ והחדות של סאונדים ע”י ריוורב באינסרט), וחשוב לדעת לשלוט במידה בה נשתמש בהם.
סאטורציה ודיסטורשן בעיבוד מקבילי
בדומה לאפקטי חלל, גם משפחת המעשירים ההרמוניים יכולה להיות הרבה יותר אפשרית בשימוש בעיבוד מקביל. גם אם מדובר באיזון Dry/Wet אשר משאיר רק 2% מהסיגנל הרטוב, הרי שעם אפקט קיצוני כמו אוברדרייב (Overdrive) מדובר בתוספת שללא ספק תורגש.
יש גם הנוהגים להשתמש באפקטי סאטורציה אשר עובדים על מנגנון של תוספת ווליום בדרייב ולאחר מכן איזון בפיצוי ווליום (Output Gain) כשילוב של קומפרסור וסאטורציה, שכן לאפקטים אלה יש נטייה להבליט את גוף הסיגנל (RMS) ומצד שני גם להוסיף להם גוון אשר עוזר להם לחתוך את המיקס טוב יותר. כיום כבר ניתן למצוא אפקטים אשר זהו הייעוד שלהם באופן מובנה, וייקראו דיסטרסור (Distressor), שילוב של דיסטורשן וקומפרסור.
עיבוד פרללי, סיכום
היכולת לעיבוד מקבילי פותחת עולם שלם של אפשרויות גוון, סאונד ומיקס, ומומלץ להשתמש בה בחוכמה שכן היא מאפשרת לכם להיכנס לדקויות עמוקות במיוחד בתהליך עיצוב הצליל.
ואל תתנו לדוגמאות שסיפקנו לכם במסגרת המאמר להגביל אתכם, שכן כל אפקט יכול להיות מוחמא משימוש פרללי באוזניים הנכונות! נסו להשתמש בו על כל אפקט שאתם מעבירים סאונד מסוים, ואף שלבו אותו עם טכניקות נוספות כדוגמת מידסייד. בהצלחה!
מעוניינים ללמוד סאונד והפקה מוזיקלית בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוסיקלית במכללת BPM
לקריאת מדריכי מיקס ומאסטרינג נוספים:
מיקס ומאסטרינג, מאגר מדריכים וטיפים
מיקס על ערוץ המאסטר (Mix Buss Processing)
עיבוד מקביל (Parallel Processing)
מאסטרינג, מדריך וטיפים למתחילים