עם השתכללות הטכנולוגיה באמצעותה השתמשו המפיקים ואנשי הסאונד השונים, נפתחו עוד ועוד אפשרויות שונות לעיבוד הסאונד איתו אנו עובדים בכדי ליצור מיקסים בסטנדרטים גבוהים יותר ויותר. היום במאמר נסביר על עיבוד בשיטת המידסייד (Midside), וכיצד הוא יכול לעזור לשפר לכם את המיקסים.
רוצים ללמוד סאונד והפקה בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוזיקלית במכללת BPM
מה זה מידסייד (M/S)?
ערוץ סטריאו בסיסי מורכב משני ערוצי מונו אשר מצודדים לשמאל ולימין. האפקט שיוצר לנו תמונה פנורמית שבה יש מידע אשר ממוקם במרכז, הוא בעצם אשלייה פסיכו-אקוסטית, אשר לפיה אם תשמיעו את אותו סיגנל בעוצמה שווה בין שני רמקולים, תיווצר תחושה למי שבין שני הרמקולים שאותו סיגנל נמצא במרכז, ולא מן שילוב של שמאל וימין.
במיד/סייד צורת החשיבות היא טיפה שונה. עם הזמן התפתחו אפקטים ומעבדי סאונד אשר יודעים לעבוד בתצורה אשר מפצלת ערוץ לשני “ערוצים” נפרדים: אמצע וצדדים. כלומר, עיבוד על החלק של המידע אשר נמצא במרכז התמונה הסטריאופונית, ועיבוד נפרד למידע שנמצא בקצוות התמונה הסטריאופונית (ללא הבדלה בין ימין לשמאל).
למה שיטת ה-Midside יעילה?
ברגע שיש לנו את ההפרדה בין הצדדים למרכז, במקום הבדלה בין צד ימין לשמאל (שבשניהם נכלל גם המידע שנמצא בפועל ב”מרכז”), נוצרת האפשרות לעשות הבדלה שונה בין ערוצים שונים למיקס: ערוצים שמהווים עמוד השדרה של השיר (בדרך כלל ערוצי השירה, תופים ובאס לדוגמה), והערוצים בצדדים אשר נותנים עיבוי להפקה והרחבה לתמונה הסטריאופונית.
ההפרדה הזו נותנת לנו צורה נוספת לחלק את ה”אנרגיה” בהפקה שלנו, ולבצע פעולות של EQ וקומפרסור בצורה אשר מסייעת למניעת תופעות כמו מיסוך, או תמונת סטריאו צרה מדי.
כיצד משתמשים במידסייד בהפקה?
לשיטת המידסייד מספר טכניקות ואופני שימוש אשר יכולים לסייע למיקס טוב יותר. כל מה שאתם צריכים זה מעבד אשר עובד בשיטת M/S, כדוגמת ה-FabFilter Pro-Q 2, או אפילו אפקט ה-Utility המובנה באייבלטון לייב (דרך יצירת Rack בעל שתי שרשראות עם Utility, כשבאחת היוטיליטי עם Width 0% ובשנייה עם Width של 200%).
איזון מיד/סייד (Midside Balance)
לפני שמתפרעים על אפשרויות מתקדמות יותר, כדאי ללכת לשלב הבסיסי ביותר שהוא איזון עוצמות.
הגברה של הצדדים והנחתה של האמצע, אפילו בעדינות של עד 2dB, יכולה ליצור בקלות הרחבה סטריאופונית מורגשת, ולהחיות קצת אלמנטים שנמצאים בצדדים כמו גיטרות אקוסטיות או כל כלי מוכפל אחר, בזמן שהאלמנטים במרכז יישבו יותר טוב במיקס.
הפעולה ההפוכה לעומת זאת, יכולה לחזק מאוד את מרכז האנרגיה של המיקס, וליצור תחושה יציבה יותר.
איקוולייזר מידסייד (M/S EQ)
אחד האפקטים שנוצצים באמת בשימוש במידסייד הוא ה-EQ.
לדוגמה, במידה וביצעתם הפרדה בין כלי הנגינה לערוץ השירה דרך ערוצי קבוצה (Group/Buss) שונים, ואתם מרגישים כי יש כלים אשר מתנגשים עם השירה במרכז (עקב תחומי תדרים חופפים), בדיקה קצרה של מיקום החפיפה על טווח התדרים מאפשרת לכם להנחית אותם מהמרכז של הכלים המתנגשים ובכך לפנות אותם מהשירה. פעולה דומה ב-EQ רגיל הייתה מורידה מהכוח הכללי של הערוץ, אך ההפרדה מאפשרת לכם להנחית את התדרים רק במקום שבאמת מפריע לערוץ אחר, תוך כדי שהמידע שנשאר בצדדים שומר על האנרגיה שלו.
גם העיקרון ההפוך עובד. במידה ואתם מרגישים שהערוצים בצדדים שלכם (כלי קשת/נשיפה, גיטרות, סינת’יסייזרים וכו’…) צריכים תוספת תדרים גבוהים (אשר עלולים להתנגש באלמנטים הנמצאים במרכז המיקס), בצעו הגברה של אותם תדרים בצדדים שלהם בלבד, ובכך פתרתם את הבעיה בלי ליצור בעיות של התנגשות עם אלמנטים נוספים במרכז כדוגמת השירה.
קומפרסור M/S
גם הקומפרסור יכול להועיל מאוד בעבודה מסוג Midside.
הרי אחד הצדדים המגניבים יותר של הקומפרסור הוא הוצאת הפרטים הקטנים שצפים החוצה דרך שימוש בקומפרסיה חריפה, אך בדרך כלל תביא איתה השלכות של איבוד הטרנזיינטס הראשוניים שמאוד מחמיאים לסאונד. בשימוש במידסייד מתאפשר לכם לבצע קומפרסיה מוגזמת אך ורק על הצדדים, ובכך מאפשרת לכם מצד אחד לשמר את הטרנזיינטס במרכז, ומצד שני לקבל את האפקט המגניב בצדדים.
צורת שימוש נוספת היא על ריוורב. קומפרסיה שהיא יותר בולטת על מרכז הריוורב מאשר על הצדדים תיצור ריוורב אשר מרגיש רחב יותר.
סיכום
שיטת העבודה במידסייד יכולה להועיל מאוד למיקס שלכם, ולעזור לכם להוסיף אלמנטים שלא חשבתם שיכלתם להוסיף בלי לשלם על כך באיכות המיקס הכללי. בנוסף, היא מאפשרת לכם לשלוט בפריסת האנרגיה של המיקס שלכם לאורך התמונה הסטריאופונית, ולהצר ולהרחיב אותה בהתאם. תבלו!
לקריאת מדריכי מיקס ומאסטרינג נוספים:
מיקס ומאסטרינג, מאגר מדריכים וטיפים
מיד/סייד
מיקס על ערוץ המאסטר (Mix Buss Processing)
עיבוד מקביל (Parallel Processing)
מאסטרינג, מדריך וטיפים למתחילים