MIDI (ראשי תיבות Musical Instrument Digital Interface) הינה שפה ממוחשבת אשר מטרתה להעביר פקודות בין כלים אלקטרוניים שונים לבין עצמם או לבין מחשב. בעולם המוזיקלי של היום, ה-MIDI שפותח בתחילת שנות ה-80 יותר רלוונטי מאי פעם, שכן בסביבת האולפן הממוחשב שהפך היום לסטנדרט, קיים צורך בסיסי בשימוש בשפה הזאת בכדי לתקשר בין העולם האקוסטי\אנלוגי לבין המחשב בו ננהל את רוב עשיית המוזיקה שלנו. במאמר נסביר לעומק מה השפה הזו מאפשרת, ולמה חשוב להכיר אותה לעומק.
רוצים ללמוד סאונד והפקה בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוסיקלית במכללת BPM
MIDI, כיצד הוא עובד?
בלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, ה-MIDI מאפשר לכל מכשיר אשר שולח ומקבל MIDI להעביר ולקבל מידע מוזיקלי ממקומות שונים. אם לדוגמה יש לי מקלדת שליטה (MIDI Keyboard), שהיא מכשיר דמוי פסנתר עם קלידים לבנים ושחורים שמטרתה לשלוח MIDI, אז הפונקציה הבסיסית ביותר שמטרתה לעשות היא לשלוח למחשב פקודות שבעזרתן נוכל לנגן.
שליחה וקבלה של MIDI
פקודות MIDI כברירת מחדל לא ייתנו לנו תוצאה שניתן לשמוע, אלא אם כן נחווט את הפקודות הללו למשהו שהמקלדת שולטת בהן, כדוגמת כלי וירטואלי, או VST Instrument. את הכלים האלה נמצא כברירת מחדל בתוכנות ה-DAW השונות (Digital Audio Workstation, תוכנות להפקה, הקלטה ועריכת סאונד כדוגמת קיובייס, אייבלטון לייב, לוג’יק וכו…) בצורה של פלאגינים (היכנסו ללינק בכדי לקרוא את המדריך למתחילים על פלאגינים!).
לכיוון השני, יכול להיות לנו כלי אלקטרוני כדוגמת סינת’יסייזר אשר יודע לקבל מידע MIDI (בד”כ דרך חיבור MIDI In), נוכל לכתוב פקודות MIDI במחשב ולשלוח אותן לסינת’יסייזר שיינגן אותן ללא התערבות בזמן-אמת שלנו, וללא צורך בלחיצה על הקלידים לדוגמה בכדי שיינגן.
MIDI כיום יכול להישלח ב-2 דרכים פופולאריות: דרך כבל MIDI ייעודי בין שני מכשירים בעלי חיבור MIDI אשר נרצה שיתקשרו אחד עם השני (במקרה הזה נחבר את הכבל ל-MIDI Out של המכשיר השולח אל ה-MIDI In של המכשיר המקבל), או דרך USB בשימוש כבל USB A-B (נקרא גם “כבל מדפסת”), אשר מתחבר למקלדת שליטה מצד אחד ולמחשב מצד שני.
פקודות MIDI נפוצות
אז אנחנו יודעים שה-MIDI יודע לעזור לנו לנגן על כלים אלקטרוניים דרך פקודות. אבל לאיזה רזולוציה שפת ה-MIDI מגיעה? כמה ניתן להכניס הבעה בפקודות מחשב? אז התשובה היא שלא קצת בכלל.
כבסיס, ה-MIDI מושתת על פקודות בסיסיות כמו התחלת נגינה של תו מסוים, בשלב מסוים, עד אשר עזבתי את הקליד בשלב מסוים בעוצמה מסוימת. לכל אחד מהשלבים האלה יש פקודת MIDI אשר מבטאת אותו, במקרה של הדוגמה מעורבות הפקודות: Note On – אשר מסמלת תחילת נגינה, Pitch – אשר מסמלת את התו אותו ניגנו, Velocity – אשר מסמל את העוצמה בה לחצנו על הקליד (פרמטר זה יישתנה במידה ומכשיר ה-MIDI שלנו מאפשר זאת, כיום מדובר בסטנדרט), ו-Note Off – אשר מסמל את עזיבת הקליד\כפתור\נוב ובכך סיום נגינת התו.
אך מעבר לפקודות הבסיסיות הללו, שכבר איתן ניתן להגיע לרמת אקספרסיביות לא רעה בכלל, קיימות המון פקודות אשר נותנות רזולוציות עמוקות יותר ויותר של הבעה ודיוק בנגינה, שיחד איתן הטכנולוגיה של הכלים המקבלים MIDI מתפתחת בכדי לאפשר ניצול מקסימלי של התכונות הללו. בשלבים מתקדמים יותר של שימוש ב-MIDI נמצא פקודות כמו דינמיקה, לחיצה על פדאל השהייה (Sustain Pedal, בדומה לפדל הימני בפסנתר), שליטות מתקדמות בווליום והבעה (Expression), שינויי פיץ’ (Pitch Shift), מודולציה (Modulation) ועוד רבים…
ההבדל בין MIDI לאודיו
מרגע שהבנו באופן בסיסי מהו MIDI, חשוב לדעת מה ההבדל בינו לבין אודיו, וכיצד הוא בא לידי ביטוי בתוכנות ה-DAW השונות.
בתוכנת ה-DAW הממוצעת נמצא שני סוגי ערוצים להוספת תפקידים מוזיקליים לפרויקט: אודיו ו-MIDI. בזמן שערוצי אודיו עובדים לרוב כמו ערוץ רגיל בתקופה שלפני המחשב, ומיועדים בעיקר להקלטה של מידע חדש דרך מיקרופון או עבודה עם מידע שכבר הוקלט מראש, ה-MIDI מטרתו לתעד את פקודות המחשב אשר מהוות את התפקיד המוזיקלי שנרצה שהערוץ יבצע.
מה שמיוחד ב-MIDI הוא כי מעבר לכך שהוא שוקל הרבה פחות ממידע אודיו, הוא רב-שימושי. כלומר אם נפתח ערוץ MIDI וננגן עליו תפקיד מסוים אשר פקודותיו הוקלטו לערוץ ה-MIDI, ניתן לשלוח את ה-MIDI הזה לכל כלי אשר ייקבל אותו. אנחנו יכולים לנגן מלודיה על סינת’יסייזר, ולאחר מכן לשלוח את אותו תפקיד כפי שנוגן לכלי אחר אשר יודע לקבל אותו, כמו VST אשר מדמה חצוצרה.
MIDI, ריאליות מול מכניות
בנוסף, מידע MIDI הוא מאוד נגיש לעריכה מיידית ללא השפעה על הסאונד. כלומר, פעולה באודיו כמו ליישר תפקיד שלא נוגן לחלוטין בזמן תבצע עיוותים מסוימים לסאונד עקב מתיחות וכיווצים של המידע, מה שעלול לפגוע באיכות שלו. לעומת זאת, ב-MIDI תוכלו בלחיצת עכבר לבצע פעולה שנקראת Quantize, ולפי רזולוציות מסוימות התפקיד יישב לחלוטין על הקצב שהגדרתם לו.
מדובר מצד אחד בייתרון מאוד גדול: היכולת לתכנת תפקידים ולדעת שהם ינוגנו בצורה שנגן אמיתי יכול רק לחלום לנגן מביאה איתה את הפיתוי להטמעת תפקידים וירטואוזיים שבכלי אקוסטי מצריכה מיומנות של שנים. אך מצד שני, כאשר מנצלים את כל החוזקות הללו של התפקיד הממוחשב יחדיו, בשלב מסוים קל מאוד לאבד את האלמנט האנושי מתפקידים שאולי נרצה שיישמעו כמה שיותר ריאליים, כמו כלים שבאים לדמות כלים אקוסטיים.
לכן חשוב להכיר את שפת ה-MIDI ויכולותיה, וללמוד כיצד לשמר את המרכיב האנושי בצורה שתגרום למאזינים לתהות אם אכן מדובר במחשב או בנגן מן המניין, במידה וזה מה שאתם רוצים.
חולמים להיכנס לעולם הסאונד וההפקה? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוסיקלית במכללת BPM