אחרי שהשירים שלך כבר כתובים, מולחנים, מוקלטים וממוקססים, יש לך עוד הזדמנות אחת ויחידה לפני שהאלבום מוכן להעלאה לפלטפורמות ההאזנה השונות, או אפילו עובר לשלב ההדפסה והייצור, בכדי לגרום לו להשמע במיטבו, וזאת באמצעות מאסטרינג איכותי. הרבה שיקולים יכולים להוות בסיס לבחירת אולפן מאסטרינג כזה או אחר, אבל ניסיוננו מלמד שיש מספר עצות שיכולות לסייע לכל אומן להגיע לתוצאה נכונה יותר, תוך חיסכון בעלויות מיותרות. קבלו 10 טיפים כדי לעבוד בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר.
איך מתכוננים למאסטרינג?
נוכחות באולפן בזמן ביצוע המאסטרינג
נוכחות האמן / המפיק בזמן ביצוע מאסטרינג היא חשובה ביותר, שכן תמיד קיימות אופציות רבות והטעם האישי הוא הקובע. שלב המאסטרינג הוא לא רק שלב טכני, אם כי גם אומנותי, ועל כן נוכחות האמן או המפיק תביא תמיד לתוצאה מתאימה יותר מבחינתו של האומן, מה גם שעשויה לחסוך עלויות בכל הקשור לביצוע תיקונים (בין אם העבודה מתבצעת בתעריף שעתי או במחיר קבוע).
בחירת מיקסים מראש
בחרו את המיקסים לפני הגעתכם לאולפן מאסטרינג – אל תתלבטו בזמן ביצוע העבודה. השקיעו את האנרגיה והפוקוס ביצירה.
בחירת סדר השירים לפני Mastering
הבנה של טכנאי מאסטרינג את סדר השירים באלבום כבר בתחילת העבודה תשפיע על דרך העבודה, על הדינמיקה של השירים ועל דרך החיתוך הסופי של השירים, ותביא לתוצאה מאוזנת יותר. בנוסף, אם אתם עובדים בתעריף שעתי – זה יוכל לחסוך לכם כסף.
שליחה למאסטרינג ע”פ רזולוציה
אם ביצעתם את האלבום בשלבים, או במספר אולפנים, וקיבלתם מספר מדיות של המיקסים הסופיים – אל תקבצו אותם ל-CD אחד, אל תשנו את הרזולוציה של הקובץ או את סוג הקובץ, שכן את השינוי של תדר הדגימה וסוג הקובץ תמיד טוב יותר לבצע בחדר מאסטרינג מקצועי שידע לשמר את איכות הצליל באמצעות המרה נכונה ואיכותית. בקיצור – תמיד עדיף לעבוד מהמקור!
צפו בסדנת מיקס ומאסטרינג עם בנקו מנדיל, מרצה במכללה
השאירו מקום לעבודת טכנאי המאסטרינג
המנעו ככל הניתן מעבודות עריכה והוספת פלאגינים ל-2 ערוצי קובץ המיקס, על מנת להותיר מקום לטכנאי המאסטרינג לבצע את העבודה באמצעות הכלים הנכונים והאיכותיים ביותר. זה לא חוסך זמן – וזה יכול רק להזיק.
הפורמט של המאסטר
בצעו בדיקה מקדימה מול המפעל שאתם מתכוונים ליצר דרכו את המאסטר והעותקים באשר לפורמט האופטימלי ליצור, זאצ על מנת שתדעו לבקש את הפורמט הנכון מהאולפן. בצעו בדיקה מקדימה מול האולפן שהם יכולים לספק לכם את הפורמט הרלוונטי. אולפן מאסטרינג רציני ידע לספק את כל הפורמטים הנדרשים.
עבדו על המאסטר ברוגע
עבודה על אלבום ממוצע (שכולל 8-12 שירים) תתבצע בדרך כלל ביום עבודה מרוכז. אל תתכנו תוכניות נוספות לסוף יום העבודה, או באמצע היום. חבל שתתפשרו על התוצאה בגלל שאתם בלחץ להיות במקום אחר. לא לבוא עם הרבה חברים שיסיחו את דעתכם ואת דעתו של הטכנאי מהעבודה. בסוף העבודה תקבלו עותק להאזנה ותוכלו לקבל ביקורות וחוות דעת מחבריכם.
בצעו האזנה ביקורתית טרם המאסטרינג
האזנה מוקדמת למיקסים תוך כדי עריכה מראש של רשימה של בעיות במיקסים ונקודות שחשוב לכם להדגיש בפני הטכנאי/ת, היא רצויה ומבורכת. באופן זה לא תשכחו להעלות בפני הטכנאי את כל הנקודות ולפתור את כל הבעיות.
רפרנסים למאסטר
לפעמים הרבה יותר קל להסביר לטכנאי המאסטרינג איזה סאונד אתם מחפשים באמצעות השמעת רפרנסים מתאימים. דאגו להביא אתכם אלבומים שאופי הסאונד שלהם מתאים לטעמכם, ושייכים מוזיקלית ואמנותית לז’אנר של האלבום שלכם. חשוב שהרפרנסים יהיו מקוריים ולא צריבות או המרות לסוגיהן – המטרה של הרפרנס היא לשמוע את איכות הסאונד בצורה אופטימאלית.
ערוצי שירה נפרדים
מעבר לקובצי המיקס, רצוי להביא לסשן המאסטרינג גם קבצים של הורדות של הפלייבק, השירה והקולות במופרד. בצורה זו קיימות הרבה יותר אפשרויות לעבודה, ולעיתים הדבר אף הכרחי על מנת לקבל תוצאה אופטימאלית.
והכי חשוב – שיהיה בהצלחה!
לאתר הבית של אולפני Hook&High
רוצים להביא את המאסטרינג שלכם לרמה הגבוהה ביותר? לפרטים על קורס מיקס ומאסטרינג במכללת BPM