אחת המשימות המאתגרות יותר לטכנאי מיקסים היא ביצועי לייב. המשתנים הרבים שיש בהופעה חיה, בין אם הציוד ותצורת ההקלטה במקום ההופעה, עד לביצוע עצמו והתיעוד שלו יכולים להפוך מיקס לביצועי לייב למשימה שנראית בלתי אפשרית להוצאת תוצר איכותי. במאמר ניתן מספר טיפים וטכניקות שכדאי להכיר כאשר מגיעים לעשות מיקס לביצוע לייב.
מיקס להופעה חיה, מבוא
הדבר הראשון שחשוב לזכור כאשר באים לשמוע את הערוצים הנתונים לטובת מיקס הלייב: ברוב ככל המקרים, תוצר איכותי ברמת סאונד של הפקה אולפנית יהיה בלתי אפשרי להשגה. יש המון דליפות בהקלטות? הביצוע לא בדיוק הכי טייט? יש הרבה שימוש לא נכון במיקרופונים? חייבים לקבל את הדברים הללו כנתון קיים ולאמץ גישה שיותר נוטה לכיוון השגת התוצאה הרעה במיעוטה.
אז בואו נראה איך העיקרון הזה מגיע לצורה הפרקטית בה ניגש למיקס מהסוג הזה:
מיקס לביצוע לייב, התחלה בצמצום ערוצים
בהרבה מקרים בהם נעבוד על מיקס לייב, נקבל כמות גדולה מאוד של ערוצים כאשר לא ברור על מה כל ערוץ אחראי. לכן חשוב להתחיל בברירה – יש לעבור על הערוצים בצורה אינדיווידואלית ולנסות להבין את המגבלות הטכניות שכל ערוץ מספק לכם. חשוב לאמץ את כל המגבלות הללו ולהבין שזה מה שיש לכם לעבוד איתו. ניתן לשפר ולתקן ערוצים עם מספר כלים הקיימים כיום (דוגמת ה-iZotope RX7, אותו תוכלו למצוא בהנחה בחנות הסטודנטים והבוגרים שלנו), אך עדיין קיימת תקרת זכוכית התגביל את האיכות המקסימלית אשר תוכלו להוציא מהמיקס.
בצד הטכני, יש להבין מה התפקיד המרכזי בכל ערוץ שאתם שומעים בתהליך הברירה, כאשר במידה ויש לנו מספר ערוצים לתפקיד זהה, ננסה לבחור את הערוץ המיטבי ביניהם, כאשר הערוצים “ספייר” ישמשו כתוספות גוון שנשמור בצד לשלב מאוחר יותר במיקס.
יצירת קהל בביצועים חיים
מעבר לערוצים המייצגים כל תפקיד במיקס, חשוב גם לחפש ערוצים אשר יש בהם מידע ברור של רעשי קהל. תתפלאו – בהרבה מקרים ללא התערבות שלכם, לא תמצאו תיעוד של קהל מריע בצורה שתהיה פרופורציונאלית בתחושה להופעה עצמה. בהנחה שחשוב לביצוע לייב להתאים את תחושת הקהל (גם אם רק בסוף ותחילת השיר) לגודל ההופעה שקרתה בפועל, במיוחד אם בביצוע יהיה מעורב גם וידאו הממחיש את הקהל, מומלץ ליצור רעשי קהל באופן מלאכותי ממידע שקיים במספר ערוצים ולהכניס זאת למיקס במקומות הנכונים ובצורה אמינה.
איזון ווליום וצידוד על פני EQ וקומפרסור
ברוב המקרים של מיקס לייב, המיקס מגיע פחות או יותר מוכן מעצמו מבחינת האיזון הדינמי והטונאלי שלו, לכן לעומת הקלטות אולפניות בהן הרבה מהפוקוס שלנו יילך לכלים כמו EQ וקומפרסור, במיקס לייב נצא מנקודת הנחה כי אלא אם כן עולה הצורך – רוב העבודה שהכלים הללו עושים בד”כ כבר בוצעה. העיקרון גם נובע מהזליגות שככל הנראה יקרו ברוב הערוצים – שינוי גוון, איזון דינמי ותכולת תדרים של ערוץ אחד תשפיע בצורה שמיעה על האחר ותציף המון פרטים קטנים שנתפסו במיקרופונים, לכן חשוב להיזהר בעבודה מהסוג הזה. מהסיבות הללו נתמקד כברירת מחדל ביצירת בלאנס ותמונה פנורמית אשר מחמיאה ודומה לתמונת הלייב המקורית שהייתה בהופעה המוקלטת.
שימוש באוטומציות במיקס להופעות חיות
אוטומציות הופכות לכלי חזק במיוחד במיקס לייב. הזליגות ויחסי הכוחות בין הערוצים לאורך המיקס יישארו סטטיים לאורך רוב המיקס, אך המרכזיות של תפקידים במיקס ככל הנראה תשתנה. לעיתים נשתמש בזליגה של כלי אחד לערוץ של כלי אחר כדי לייצר תמונה רחבה יותר של הכלי הזולג דרך צידוד לצד השני של התמונה הפנורמית. אבל מה אם אותו כלי יוצא לסולו ופתאום הגיוני שהכלי יעבור למרכז המיקס? אין הדבר אמור למנוע מאיתנו ליצור את אותה תמונה רחבה לאורך שאר חלקי השיר בגלל החלק הקטן אשר מצריך את התפקיד במקום אחר, לכן במקרה הזה נבצע אוטומציה על הצידוד של אותו ערוץ בהתאם לחלקי השיר השונים.
מיקס להופעות לייב, סיכום
הדבר החשוב ביותר לזכור בהופעות לייב הוא שלעומת מיקסים אולפניים, כאן שם המשחק הוא לא להטביע את החותם שלכם על המיקס, וביצועי לייב לרוב לא יוקלטו במטרה לתת תצוגת-תכלית של סאונד עתידני. העיקרון גם נכון בהמון יצירות אולפניות, אך אין מספיק דרכים להדגיש את עיקרון הוצאת ‘הרע במיעוטו’. מדובר בעבודה שכאשר תקרה עם אמנים פחות מנוסים יכולה להיות קשה וסזיפית, ולכן מומלץ להתייעץ עם חבריכם טכנאי המיקסים כדי ללמוד לאט ובסבלנות את הוורקפלואו האישי שלכם.
רוצים ללמוד הגברת מופעים בצורה מקצועית? לפרטים על קורס PA במכללת BPM
רוצים ללמוד את אומנות המיקס והמאסטרינג? לפרטים על קורס מיקס ומאסטרינג במכללת BPM
רוצים לקרוא עוד על מיקס ומאסטרינג? היכנסו למיקס ומאסטרינג, מאגר מדריכים וטיפים
Source: iZotope.com