הקמת אולפן ביתי, טיפים שימושיים

בשנים האחרונות עוברת תעשיית המוזיקה מהפכה של ממש. מה שפעם היה נחלת בעלי אמצעים בלבד (הקלטת אלבום למשל או בניית אולפן) הופך אט אט לנגיש לכל בזכות טכנולוגיה מתקדמת ולא יקרה מבחינה כלכלית. אמנים רבים עוברים בשנים האחרונות מהקלטות באולפנים מסחריים לאולפן הקלטות ביתיבניית האולפן מצריכה השקעה חד פעמית שמחזירה את עצמה בתוך זמן קצר.
לאלו מכם שרוצים להגשים את החלום, מכללת BPM מגישה את המדריך לאולפן הביתי.

כנסו למידע על מסלול אולפן ביתי במכללת BPM

 

איך לבנות אולפן ביתי? צפו ביום עיון בנושא האולפן הביתי הממוחשב:

 

מוניטורים לאולפן הביתי:

מטרתו של מוניטור היא לשקף את הסאונד כך שיהיה כמה שיותר קרוב לאמת, כלומר שיהיו בו כמה שפחות תדרים מוגברים או מוחסרים. לרוב המוניטורים ישנו גרף להיענות התדרים של המוניטור:

 

טיפים לבחירת מוניטור אולפני

  • אורך החיים של המוניטורים ארוך יחסית לשאר הציוד שאיתו עובדים באולפן שמתכלה מהר יותר, יש לתת את הדעת על כך מבחינת ההשקעה הכספית.
  • יש להתאים את גודל המוניטור לגודל חדר העבודה, אין טעם לבחור במוניטור גדול מדי לחדר קטן וההיפך.
  • קחו קטעים ששמעתם במגוון מקומות ואתם מכירים בעל פה והאזינו להם במוניטור, האם המוניטור גרם להבחין באיזהו פרט שלא שמתם לב אליו בשמיעות קודמות?
  • בדקו את ביצועי המוניטור עם סגנון הקרוב לסגנון שלכם, האם קל לכם יותר להבחין בפעולות שנעשו בקטע?
  • למרות מה שנאמר בסעיף קודם, כדאי גם לבדוק איך נשמעים סגנונות שונים במוניטור. במידת האפשר נסו לשמוע את המוניטורים בסביבת עבודה הקרובה ביותר במאפייניה לסביבת העבודה שלכם.
  • אם אתם לא בטוחים, אל תקנו!

 

מיקום המוניטורים באולפן הביתי

  • בחדר מלבני כדאי למקם את עמדת העבודה על הצלע הצרה יותר כך שהסיגנל היוצא מהמוניטורים יתפזר בצלע הארוכה.
  • יש למקם את המוניטורים במרחק שווה מכל קיר שלצידם על מנת שאחת הפינות לא תיצור הגבר של תדרים נמוכים.
  • כדאי להרחיק את השולחן בערך כחצי מטר מהקיר על מנת לתת לא לקבל החזר גבוה של תדרים נמוכים מהקיר האחורי.
  • המרחק בין מוניטור אחד לשני ומכל אחד מהם אל הכסא בו אנו יושבים צריך ליצור משולש שווה צלעות.
  • גובה המוניטור צריך להיות כך שה TWITERS יהיו בגובה האוזן.
  • המלצה – נסו לעבוד כאשר המוניטורים אינם מוטים כלפיכם אלא ישרים (האם קל לכם יותר להבחין בפרטים הקטנים ? האם זה עוזר להגיע למיקס טוב בקלות רבה יותר?).

 

נוסחה לחישוב התדרים ש”עומדים” בחדר האולפן

לכל חלל שהוא יהיו תדרים שיוגברו בו באופן טבעי ואלו יהיו מושפעים באופן ישיר מגודלו של החדר, בניגוד לצפוי, דווקא בחדרים קטנים יוגברו באופן טבעי תדרים נמוכים יותר הקשים יותר לטיפול אקוסטי בגלל אורך הגל הגדול יותר שלהם איזה תדרים שומעים בדרך כלל מחוץ למועדון?
דוגמא:
300 (מטר בשנייה – מהירות הקול בקירוב)
/
3 מטר (אורך הצלע שבה מתפזר הסאונד של המוניטורים )
=
HZ 100
כלומר כאשר צלע העבודה שלנו היא 3 מטר התדר ש”יעמוד” באופן טבעי בחדר הוא HZ 100
חלק מהפיתרון יהיה טיפול אקוסטי אולם חלק אחר מהפיתרון יאלץ אותנו לקחת את העבודה הזו בחשבון כאשר נבצע פעולות מיקס שונות. כדאי לקחת את המיקסים שלכם לאולפנים אחרים על מנת לדעת למצוא את  “הבעיות” האקוסטיות של האולפן שלכם על מנת לדעת לעקוף אותן ולקחת אותם בחשבון להבא.

 

חומרים אקוסטיים לאולפן הביתי

לכיסוי שטח קיר נרחב משתמשים בדרך כלל בספוג אקוסטי בצורת גלים (עובי : 5 או 7 ס”מ) על מנת לפתור הגבר בס בפינות משתמשים במלכודת בס שהיא בעצם ספוג בצורת משולש המתלבש על הפינה. בהיעדר אפשרויות אחרות כדאי לנצל את החומרים הנמצאים בהישג יד כגון מזרונים משטחי ספוג וכדומה. שימו לב שהחומרים שאתם משתמשים בהם אינם דליקים.
חולמים להקים אולפן ביתי אצלכם בחדר? בואו להגשים את החלום בלימודי אולפן ביתי במכללת BPM