האיקוולייזר (EQ) הוא אחד הכלים החשובים ביותר בעולם הסאונד. למעשה, אפשר לומר כי רוב השעות שתשקיעו ליצירת סאונד טוב יותר מהסורסים שלכם יהיה דרך שימוש באקוולייזרים שונים. במאמר זה ניתן לכם כמה טיפים חשובים לצורת העבודה עם EQ בכדי לשמור על יעילות מקסימלית.
רוצים ללמוד סאונד והפקה בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוזיקלית במכללת BPM
שימוש נכון ב-EQ מתחיל בלדעת מה אתם רוצים ממנו
אחת הטעויות הגדולות ביותר של טכנאי אודיו ומיקסים, במיוחד אצל המתחילים מביניהם, היא שהשימוש ב-EQ נעשה אצלם מתוך ברירת מחדל, עם מטרה שהיא לא בהכרח ברורה. התוצאה היא בזבוז זמן רב עם תוצאות שלרוב יהיו מספקות.
תחשבו על צייר שצובע את הקנווס שלו עם הברשות מאוד מדויקות ומפוקסות, אך בלי שהוא באמת יודע איך הוא רוצה שהציור ייראה אחריהן. אפשר לומר מראש שהתוצאה של דבר כזה לא תהיה מוצלחת במיוחד.
לכן חשוב לדעת מה אתם רוצים / לקבל דגשים מהאמן לגבי מה הוא רוצה מהיצירה. הערות כמו איך האווירה של היצירה (שקטה, אנרגטית וכו’…), סגנון הסאונד (תופים סגנון שנות ה-80, גיטרה חשמלית בסגנון לד זפלין וכו’…), הדינמיקה של היצירה (עליית אנרגיות בפזמון, רגיעה בגשר וכו’…).
מיקס דרך קבלת רפרנס
אחת הדרכים הפשוטות ביותר לקבל תמונה ברורה של התוצאה הסופית שתוביל אתכם בעת העבודה היא כמובן רפרנס. בין אם אתם מפיקים לאמן אחר או את עצמכם, מומלץ מאוד להקדיש זמן לטובת קבלת רפרנסים ברורים שיציבו לכם מטרה שתוכלו לשאוף אליה.
אם אתם מפיקים אמן אחר, והוא מבקש ממכם סאונד מסוים אשר אולי קשה להגדיר במילים, בקשו ממנו להיעזר בשירים שהוא מכיר, אפילו אם השיר הזה הוא רפרנס רק לסאונד של כלי מסוים, דינמיקה מסוימת או אווירה מסוימת.
כיום קיימים בשוק מספר כלים אשר מאפשרים לכם ליצור השוואה ואיזון של המיקס שלכם בהתאם לרפרנסים שאתם מספקים, כדוגמת ה-Neutron 2 Advanced של iZotope.
סדר עבודה עם איקיו (EQ)
טעות קריטית נוספת שמתחילים בעולם הסאונד עושים היא עבודה ללא סדר. לפעמים נדמה שצורת העבודה האידיאלית במיקס היא אינדיווידואלית לכל חלק, כלומר לגרום לכל אלמנט להישמע מעולה בפני עצמו. הרי אין סיבה שאם כל אחד נשמע טוב לבד, הם לא יישמעו טוב ביחד, נכון? טעות!
כאשר אתם מבצעים מיקס, יש תמיד להסתכל על התמונה הגדולה, וחשוב שסדר העבודה יתחיל מהאלמנט החשוב והמרכזי ביותר, בכדי שנדע כיצד “לפנות לו מקום” מול שאר המיקס בהמשך. כלומר, אם מדובר במיקס פופ אשר הפוקוס שלו הוא ערוץ השירה, נתחיל בלגרום לערוץ השירה להישמע מעולה, ורק לאחר מכן נלך בסדר יורד מבחינת חשיבות ו”אנרגיה” במיקס, תוך כדי שאנחנו מוודאים כי פעולות האיקווליזציה שאנחנו מבצעים משרתות את הערוצים שבאו לפניהם בצורה בה יש כמה שפחות התנגשויות ביניהם.
עבודה בסולו עם EQ
הנאמר לעיל לא בא לומר כי אין בכלל לעבוד בסולו. בהרבה מאוד מקרים נעבוד עם ערוצים אשר מצריכים טיפול פרטני ודקדקני במיוחד, בכדי להיפטר מדברים כמו רחשים בלתי מוסברים, טונים עומדים (Resonant Tones, צלילים שעקב צורת הקלטה / חלל ההקלטה בולטים באופן יוצא דופן, ויש לחתוך בצורה חדה ופרטנית עם EQ צר).
לכן, מבחינת סדר העבודה חשוב לשמוע כל ערוץ בסולו בכדי לראות עם מה אתם מתמודדים, אך עבודת ה-EQ לא צריכה להסתיים עד שבחנתם את הערוץ שלכם והעבודה שביצעתם עליו בתמונה הגדולה. העיקרון נכון גם אם בסופו של דבר הערוץ נשמע מוזר / גרוע בפני עצמו – תמיד התמונה הגדולה היא זאת שחשובה.
מבחן טוב לכך היא להגביר את המיקס / הערוץ עליו אתם עובדים לווליום גבוה יחסית (עם זהירות על האוזניים כמובן), ולראות אם אתם מרגישים כי ביכולתכם להגביר אף יותר במידה ותרצו, בלי שהסאונד יצרום לכם באוזן. לפעמים מדובר בהנחתה קלה מאוד אשר עלולה לפתור בעיה גדולה בסאונד.
הכירו היטב את האיקוולייזרים שלכם
בתור מתחילים בעולם הסאונד וההפקה, קיים פיתוי מאוד גדול לקנות פלאגינים בכמויות מסחריות. האינטרנט מלא מתחילתו ועד סופו בהמלצות, ראיונות וציונים לשבח שמחלקים אנשי המקצוע האהובים עלינו לכל מיני כלים שונים בעולם הסאונד, מה שבאופן טבעי גורם לנו לרצות להשתייך אליהם ולאמץ את הכלים שלהם.
אנחנו ממליצים בתור התחלה להשתלט על האינסטינקט הזה, ולעבוד מתוך הבנה ברורה של הכלים שלכם, כולל ה-EQ. לכל אחד מהאיקוולייזרים בשוק יש משהו שייחודי בו, אפילו אם קצת, אשר ייתן לכם תוצאות שונות בביצוע של פעולות דומות, והעמסת יתר של כלים על עצמכם יכולה ליצור בתור התחלה הרבה יותר בלבול מאשר אפשרויות אמיתיות.
לכן נאמר שלמרות שחשובה ההתנסות, תוודאו כי לפני שאתם ממשיכים לקנות את ה-EQ הבא שלכם, קודם כל הבנתם את האיקוולייזרים שכבר יש ברשותכם ואת צורת הפעולה שלהם. ברגע שיהיה לכם רפרנס טוב שנובע מניסיון בשטח, תדעו להגיד איזה פלאגין / מכשיר טוב לאיזה פעולות, ובכך תיצרו באופן בריא ארגז כלים מגוון ויעיל.
שמירה על עבודת EQ יעילה
הרבה פעמים נמצא את עצמנו נכנסים לעומק של סאונד מסוים, במטרה להיאבק במשהו אשר מפריע לנו בו, או לנסות להדגיש בו מאפיינים מסוימים שפחות דומיננטיים בו. ההתעסקות המתמדת בסאונד אחד יכולה להיות הכרחית וחיובית לפעמים, אך נורא קל לאבד את האיזון והאובייקטיביות, עקב האפקט ששמיעות חוזרות ונשנות עושות לנו.
טכניקת ה-Bypass בעבודה עם EQ
בכדי לפתור את הבעיה הזאת, נסו מדי פעם להשתמש בטכניקה הבאה:
- שימו את העכבר על כפתור ה-Bypass ב-EQ שלכם.
- עצמו עיניים, ותוך כדי שהמיקס מתנגן לחצו על כפתור ה-Bypass הרבה פעמים במהירות עד לשלב שבו אתם לא יודעים בוודאות אם ה-EQ פועל או לא
- עצרו בנקודה רנדומלית, ונסו מבלי להסתכל לשמוע איזה גרסה עדיפה יותר
- פקחו את העיניים – במידה ואתם רואים שה-EQ פועל, מעולה. במידה והוא כבוי, סימן שיכול להיות שאין באמת צורך ב-EQ כפי שניסיתם להשתמש בו!
עבודה נכונה עם EQ, סיכום
העבודה עם הכלי החזק שהוא ה-EQ מצריכה המון מיומניות, ניסיון ובעיקר סבלנות. שימו לב כי אתם עובדים בצורה יעילה על המיקסים שלכם, ולא מבזבזים זמן עבודה יקר על ניסוי וטעייה, במיוחד כאשר אתם מפיקים לאמן אחר וקיימות הגבלות כלכליות או הגבלות של לוח זמנים. בהצלחה!
מעוניינים לשדרג את ההפקה והסאונד שלכם? היכנסו לקטגוריית פלאגינים בחנות הסטודנטים והבוגרים, שם תמצאו את כלל קטלוג iZotope ב-50% הנחה!