מה הביא אותך ללמוד ב- BPM?
כשהגעתי לשעור הראשון במכללה, קיובייס עם אופיר וונדר, לא הופתעתי לראות שאני זקן הסטודנטים ושהתלמיד הכי צעיר שישב לידי קטן מגילה של ביתי הבכורה.
במשך שנים רבות הבטחתי לעצמי את הקורס הזה, הגעתי למכללה מספר פעמים, שאלתי והתעניינתי אבל זה לא יצא לפועל. העדיפות לילדים, לאישה, לעבודה בהייטק הביאו לדחייות חוזרות ונשנות. הייתי זקוק למוטיבציה מיוחדת לנסוע פעמיים בשבוע מבנימינה לתל-אביב על חשבון שעות עבודה ומשפחה. כמו כל הסטדנטים שפגשתי המוסיקה היא האהבה הראשונה, והמשיכה להקשיב, לנגן, וליצור זורמת בעורקיי. לפני 8 שנים הקמתי יחד עם שני חברים להקה בבנימינה וקראנו לה ״בית אהבות״ שזה משחק מילים שמתייחס לגילנו ולהיותנו אבות אוהבים במשרה מלאה. זה איפשר לנו לקחת פסק זמן שבועי להתעסק במוסיקה נטו ולהגשים חלום שהולך איתנו מגיל צעיר.משלושה גדלנו לחמישה, אני על הבס, המתופף – מנכ״ל בחברה גדולה, גיטריסט אחד שהוא פסיכולוג והשני פרופסור לגאופיסיקה וזמר שהוא במאי אירועים.
מהר מאוד התחלנו להביא חומרים אישיים והחלטנו לתעד אותם בשני דיסקים עד עתה. הראשון הוקלט ברובו לייב באולפן במעגן מיכאל והשני באולפן בתל אביב ולאחרונה אף הקלטנו שיר בשם ״מבוגר אחראי״ באולפני פלוטו. הייתי מוקסם מתהליך ההקלטה והמיקסים כשאני יושב מעבר לכתף הטכנאי ויונק כל בדל של מידע. המוטיבציה לקחת את הקורס הגיע כשהעלתי את הרעיון שאת הדיסק השלישי של הלהקה אני אקליט ואמקסס. ואכן התהליך כבר בעיצומו. הקלטתי גיידים לעשרה שירים ואף הגשתי את אחד השירים לפרויקט הגמר בקורס ההפקה.
מדוע בחרת בקורס אולפן ביתי?
אני עוקב ומתעניין בתחום ההקלטות ואין ספק שבשנים האחרונות חלה נקודת מפנה שהפכה את האולפן הביתי לשווה לאולפן המקצועי במובנים רבים ואפילו בעל יתרונות לחובבים כמוני – ירידת מחירי הציוד ועליית הטיב והשיפור בכלי התוכנה והפלגינים, הזמינות והערך המוסף שיש באולפן שמאפשר לך אין סוף זמן לניסויים ושיפורים.
מהם הכלים שקיבלת בקורס?
מעבר ליכולות הטכניים של הפעלת התוכנה והפלגינים, תפעול מקרופונים וביצוע הקלטות, מיקס ומסטרינג הדברים החשובים באמת שקיבלתי הם היכולת להקשיב בצורה שונה ולהבין את מה שאני שומע בדרך שלא הכרתי קודם וגם היכולת והידע לקחת סקיצה כמעט לא מובנת ולבנות אותה לשיר ברמה גבוה. אחרי שקיבלתי את הבסיס בשעורי הקיובייס אצל אופיר וונדר, שהיו מרתקים והעניקו המון ידע מעשי הגיעו שעורי ההפקה עם חגי דוידוף בהם כל סטודנט שרצה בכך הציג שיר (רצוי מקורי) אותו הפקנו, עיבדנו, הקלטנו ועברנו את כל תהליך ההפקה כשבכל שיר התמקדנו בנושא עיקרי אחר כמו הקלטת תופים, הקלטת שירה ואפקטים לשירה, הקלטות גיטרה בדיירקט או בצורה אקוסטית, הוספת אווירה, סימפול, סינטזה בסיסית ועוד. כל שיעור היה חוויה שונה ומהנה. החוויה של שיר שקורם עור וגידים מעוד עוצמתית. אחד השיעורים הכייפים היו עם אושיק ניזרי, הפקת בזק של שיר החל משלב הרעיון, כתיבה, לחן הפקה והכל בארבע שעות אינטנסיביות ומהנות (השיר מצורף – קרדיט אושיק ניזרי וסטודנטים הפקה מחזור 2014)
ספר על חווית הלימוד במכללה:
במהלך הלימודים זכיתי ללמוד בעיקר אצל שני מרצים מעולים שהדהימו אותי ביכולות המוסיקליות שלהם, הידע וגם אופן ההוראה והגישה לסטודנטים: אופיר וונדר וחגי דוידוף. אופיר, מוזיקאי וקלידן מוכשר (שאת יכולות הנגינה שלנו זכינו להכיר) מלמד בצורה דידקטית ומסודרת מאוד את כל נושא תוכנת הקיובייס. בצורה מאוד מתודולוגית עם המון סבלנות ופתיחות תוך כדי אין ספור הדגמות ודוגמאות הקנה לנו את הידע בכלי. ההקפדה שלו על סדר ומבנה מסודר לפרוייקט הנה בעלת חשיבות רבה ועושה הרבה סדר בראש.
חגי דוידוף , מוזיקאי מחונן ובעל שליטה בכלי נגינה רבים ושליטה מוחלטת בקיובייס, מקלדות שליטה וגאגטים למיניהם לימוד אותנו ראשית איך להקשיב ליצירה, לנתח ולהבין מה אנחנו שומעים ומה תופס אותנו. הוא לימד אותנו להתמודד עם בעיית העושר הגדול והמבלבל בהמוני פלגינים ואופציות לרוב ולהתמקד במטרה שברצוננו להשיג (וזה אפשרי רק כשאתה יודע ומבין לאן אתה רוצה להגיע). כל הפקה הפכה ליצירה מדהימה כהוא מאפשר לכישרונות של הסטודנטים לבוא לידי ביטוי. ומעבר לכל רגישות ואהבה למוסיקה ורצון להעניק מהידע לתלמידיו.
במה תרם לך הקורס?
כיום אני מרגיש שיש לי את הכלים והידע להרים פרויקט הפקה משלי. אני מבין את המגבלות והיכולות. ועם הרבה תירגול ונסיונות אני מרגיש שאני מגיע לתוצאות.
מהן כוונותיך להמשך?
לסיים את פרויקט הדיסק השלישי של הלהקה ולהמשיך ליצור מוסיקה, להיתעמק ולהעשיר את עולמי בתחום.