DJ שמנגן באירוע נעזר באוסף מוזיקה שהכין מראש כדי לייצר אנרגיה ורגש שישרתו את מטרת האירוע ויעזרו לו לנוע קדימה. קריאת קהל, בכל תחום הופעתי שיהיה, עוסקת ביכולתו של האמן המופיע לזהות את הצורך של הקהל שמולו ולייצר מערכת יחסים תקשורתית המשפיעה על מהלך האקט עצמו. במהלך המאמר נדון על החשיבות של יכולת ה-DJ לקרוא את הקהל, להתאים את הסט שלו מראש, וכיצד ניתן להיערך לתרחישים שונים.
*המאמר מנוסח בלשון זכר אך מופנה לכל המינים
איך יודעים ש-DJ טוב?
עבודת ה-DJ ניתנת למדידה בפרמטרים שונים, טכניות ואומנותיות. בגדול, תפקידו בחירת קטעים מוזיקליים ונגינתם, אך הוא לרוב יחבר ביניהם כדי לייצר המשכיות שתשרת את הסיטואציה שאליה הוזמן: פסטיבל, מועדון, בר, מסעדה או אירועים משפחתיים וחברתיים. ציוד הדיג’יי שברשותו יאפשר לו למצוא במהירות קטעים מוזיקליים שהביא איתו מראש ולחבר ביניהם באמצעות מיקסים (מעברים) פשוטים ומורכבים לפי הצורך. הוא יבחר מוזיקה שתתאים לסיטואציה, מגוונת וייחודית, שתגרום למאזינים להישאר רוקדים ברחבה ולהיות באנרגיה הנכונה לאירוע. כל אלו חשובים מאוד אבל מתגמדים לעומת יכולת מורכבת בהרבה, כזו שלא לומדים בבית או בזום – קריאת קהל.
דיג’יי טוב יודע לקרוא קהל, למה?
נמחיש את חשיבות קריאת הקהל דרך דוגמה: סטנד-אפ. כשסטנדאפיסט עומד על במה, כל מה שקיים ברשותו זה מיקרופון ורעיונות שהגה מראש למקרה שיגיע צורך. התקשורת עם הקהל מייצרת עניין ומניעה את הערב – סטנדאפיסט מדבר עם הקהל, שואל שאלות ומעיר הערות כדי להפוך את האנשים שמולו לנוכחים ונינוחים בסיטואציה. “שבירת הקרח” עם הקהל מתקיימת מתחילת ההופעה. היא מניעה אותה קדימה ועוזרת לקהל “לסמוך” על האמן שמולו. מהלך האקט עצמו נולד מתוך הדינמיקה ומשמשת את האמן כמו דלק למנוע. בשונה מאמנויות הופעה אחרות, המוקלטות או מתוכננות מראש שבהן תגובות הצופים אינן משפיעות על היצירה עצמה (דוגמת קולנוע, תיאטרון או קונצרט), תנאי זה הופך לצורך בתקלוט מול קהל.
חוץ מרעיונות שעולים, יצירת התקשורת הכרחית לאמן המופיע גם כדי שיוכל להגיב בהתאם למי שמולו. היא עוזרת לו לענות על שאלות שיכולות לעלות לפני ותוך כדי האקט עצמו: “עם מי יש לי עסק? מי האנשים בקהל? למה הם מצפים? למה הם הגיעו? לצחוק? להתרגש? להתאהב? סתם לבלות? להתנתק?
האם יש גבול והיכן הוא עובר? האם אפשר לחצות אותו? כמה רחוק אפשר להגיע? אפשר לייצר סיטואציה מאתגרת? או שעדיף להישאר באזור הנוחות?”
כאשר DJ עולה לנגן הוא שואל את עצמו שאלות דומות. גם אם הכין משהו מראש שחשב שיתאים, תגובת הקהל דינמית ויכול להיות שתוכניותיו ישתנו ויהיו אחרות ממה שציפה, צריך להגיב בהתאם לקצב ולאופי של מה שקורה בפועל, בזמן אמת. ישנן טכניקות שונות בהן משתמשים תקליטנים כדי לייצר ערב שיתאים לקהל ויענה או אפילו יעלה על ציפיותיו.
איך לקרוא קהל כדיג’יי?
DJ טוב מבין איך מרגיש האדם שרוקד מולו ברחבה. הוא בוחן את הסביבה, מתקשר עם סובביו ובכל זמן נתון מקבל החלטות בהתאם לרגע בתקווה שיצליח לעלות על דרך שתוביל אותו ואת הקהל בהצלחה עד סוף הסט. חשוב שה-DJ ידע מי הקהל שהוא עומד לפגוש, או לפחות מה אופי הסט שמצופה ממנו לנגן. אבל קורות פעמים רבות שתנאי זה לא מתקיים.
לימודי דיג’יי, לקרוא קהל דרך ניסויים
כמו שבדרן שואל שאלות, גם דיג’יים מבצעים בקהל “ניסויים” כדי להבין את אופיו. יש כאלו שמגיעים להופעה כשהם יודעים מה יהיו הקטעים הראשונים שאיתם יפתחו ובעזרתם בונים את המשך הסט, בהתחשב בכיוון הקטעים שאיתם התחילו ובקצב תגובת הרוקדים. הם בעצם מכתיבים את המשך ואופי הדברים בתקווה שהקהל אכן פתוח לכיוון שאליו הם מושכים. יש גם כאלו שינגנו בתחילת הסט קטעים בעלי אופי שונה זה מזה כדי לבחון את תגובת הרוקדים ולהבין באיזה כיוון להמשיך. טכניקה זאת לרוב קורית כשה-DJ אינו מכיר את אופי הקהל או את אופי המקום שאליו הוזמן ויש לו את האפשרות והיכולת להתגמש מבחינה סגנונית.
בזמן הבדיקה, ה-DJ ינסה לבחון את ממוצע הגילים בקהל, יחפש מכנות משותפים ויהיה ער לרמת ההתלהבות והנכונות של האנשים תוך כדי שהוא מנגן קטעים שמטרתם להניע את האנרגיה ולהדליק את תשומת הלב של מי שסביבו בתקווה שיעלה על דרך המלך. נגינה של קטעים מוכרים יותר וכאלו שפחות תוכל לעזור לו להבין אם הקהל סקרן לחידושים או שמצפה למשהו מוכר.
בין השאר יבדוק קטעים הכוללים שירה לעומת קטעים אינסטרומנטליים, מוזיקה המכילה יותר תוכן מלודי וכזו המכילה יותר תוכן קצבי המבוסס תופים וכלי הקשה, וקטעים המופקים על טהרת האלקטרוניקה מול כלים חיים. ניסוי זה יכול להתקיים גם ברחבה שבה הז’אנר ידוע מראש. כל מה שיעזור ל DJ לקבל “כיוון”.
שימור האנרגיה לאורך הדיג’יי סט
לאחר שהדיג’יי הצליח “לתפוס” את תשומת הלב של הקהל, הוא ינסה לשמר את האנרגיה שאליה הגיע כדי שתימשך לאורך זמן רב ככל הניתן ובהתאם למסגרת הזמן שברשותו. שלב זה הוא קריטי ביותר, אם האנרגיה תרד או תעלה בצורה קיצונית הרחבה עלולה להתפזר. אם יכנס קטע מוזיקלי שאינו מצליח ליישר קו סגנוני עם הקטע הקודם או שהמיקס לא נעשה בצורה אסתטית הוא יכול בקלות “לשבור את העלילה”. מקרה כזה יכול לגרום למאזין בקלות לוותר על רצונו להמשיך להישאר בסיטואציה. הוא חווה תחושת מיצוי מהירה, טוב ככל שהקטע הנכנס יהיה.
קריאת קהל כדיג’יי, סיכום
דמיינו שסוף סוף מצאתם סרט שמעורר בכם עניין ובסצנה המותחת ביותר העלילה נקטעת בחוסר היגיון ששובר את כל הציפייה נבנתה עד לרגע הזה. אין דבר כזה סט “מושלם”, תחושת השלמות נובעת מתחושת הסיפוק של המאזין. גם בסטים הטובים ביותר אפשר למצוא לעתים בעיות מיקס ולפעמים נכנס שיר שמייצר תחושה שונה, אך קשה לשפוט מהאזנה חיצונית בלבד. DJ סט נבחן בהתאם לסיטואציה שבה התנגן ובהתאם למה שהתרחש ברגע הנתון. גם אם הקטע הנכנס לא מרגיש קשור לקודמו, יכול להיות שהוא הקטע שהעיר את המסיבה כולה ועזרה לדיג’יי להבין את הדרך הנכונה וגרמה לקהל להישאר ברחבה.
רוצים ללמוד את אומנות הדיג’יי בצורה מקצועית? לפרטים על קורס דיג’יי במכללת BPM