עולם הסאונד הוליד לאורך השנים סוגים רבים של טייטלים ומקצועות אפשריים למי שבוחרים בתחום כעיסוקם המרכזי, אך יחד עם הגיוון הרחב, נוצר גם המון בלבול סביב מקומו של כל בעל תפקיד. במאמר זה נבהיר מה הם ההבדלים המרכזיים בין הנדסאי סאונד למפיק מוזיקלי. המאמר מנוסח בלשון זכר, אך תוכנו מיועד לכל המגדרים.
תהליך הסאונד וההפקה המוזיקלית
כדי להבין את ההבדלים בין 2 מבעלי התפקידים המשמעותיים ביותר בתהליך הסאונד וההפקה המוזיקלית של יצירה או תוצר מדיה כזה או אחר, חשוב להכיר קצת את התהליך עצמו. מהשלב בו יצירה מוזיקלית נולדת, בין אם לחן שמתנגן באוזנו של המלחין, ביט שנוצר בתוכנת ה-DAW של יוצר ביטים, תזמור שנכתב לסצינה בסדרה, כל יצירה באשר היא תעבור כמה שלבים בדרכה לתוצר הסופי (סדר השלבים הוא בגדר המלצה בלבד, כמובן):
כתיבה והלחנה
השלב שהוא ככל הנראה החשוב ביותר בשרשרת הוא שלב הכתיבה וההלחנה של היצירה. בשלב זה נקבעים כמה מהמאפיינים הכי מרכזיים ביצירה: מבנה, מלודיה, הרמוניה, שינויים ריתמיים ושינויי סולם ועוד. כמובן שמאפיינים אלו נתונים לשינוי עד הרגעים האחרונים של התהליך, אך ככל שתהליך זה יקח זמן רב יותר, כך יהיה מורכב יותר לשנותו בהמשך, וזמן ה”תיקון” יגדל באופן משמעותי.
בנוסף, ידיעה של אופי היצירה וכתיבתה עד לסיום טרם שלב ההקלטות, יעזרו לשלב ההקלטות עצמו להיות מסודר באופן משמעותי, ולמבצעים מאחוריו יהיה ככל הנראה ביטחון רב יותר להגיע לביצוע מוזיקלי משכנע וסוחף.
רוצים ללמוד לעומק את מקצועות הסאונד וההפקה המוזיקלית? לפרטים על מסלול BSP לסאונד והפקה מוזיקלית במכללה
עיבוד ותזמור
לאחר שהיצירה נכתבה והולחנה, ניתן להתקדם לשלב העיבוד והתזמור. בשלב זה ייקבע מה האופי בו תוגש היצירה, מה הכלים שינגנו בה ומתי, ובאופן כללי מה התחושה או הרגש הקיים בלחן היצירה אשר העיבוד יבוא לעבות ולהעצים. שלב זה יכול להתבצע דרך הקלטות של תפקידים מוזיקליים מכלי נגינה שונים, או תכנות תפקידים אלקטרוניים במחשב, או כתיבת תווים לסקציה תזמורתית, או כמובן שילוב של כל אלו, או אף אחד מהם – לפעמים נבחר שהיצירה תישאר מצומצמת בעיבוד שלה, אולי בדומה לכפי שהולחנה.
הקלטות, מיקס ומאסטרינג
לאחר שקיבלנו תמונה כללית של איך ברצוננו שהיצירה תישמע בסופו של התהליך, ניתן לגשת לשלב ההקלטות, המיקס והמאסטרינג. בשלב זה נתמקד בתיעוד ביצועים מוזיקליים שברמה המוזיקלית והאנרגטית מהדהדים כמה שיותר את מסר היצירה לשמה מוקלטים, תוך כדי מתן תשומת לב לתוצאת הסאונד המתקבלת בשלב ההקלטה דרך דיוק של כלי הנגינה, האפקטים ואופן הביצוע. לאחר שהיצירה הוקלטה, ניתן לבצע מיקס ומאסטרינג, בהם נשלב את כלל האלמנטים המוזיקליים בעיבוד דרך שימוש בכלים ומעבדי סאונד שונים שמטרתם ליצור את התמונה המוזיקלית הסופית, לצד עמידה בדרישות טכניות של הפלטפורמות בהן היצירה תנוגן.
מה עושה הנדסאי סאונד?
אז לאחר שהבנו באופן מתומצת את תהליך הסאונד וההפקה המוזיקלית של יצירה, נוכל לשים לב כי מדובר בתהליך עם לא מעט שלבים והשקעה, שכולל שילוב מרתק של אלמנטים טכניים במיוחד, אל מול צדדים אומנותיים במיוחד. אז למרות שהגדרות התפקיד אינן תמיד מחייבות ויכולות לחלוטין להתגמש בהתאם לצורכי ההפקה, הנדסאי הסאונד לרוב יקח את האחריות על הצדדים הטכניים בתהליך הזה.
הנדסאי סאונד לרוב יהיה בעל ניסיון רב ומעמיק בצד הטכני של עולם הסאונד: מאפייניו השונים של צליל במובן הפיזיקלי, הצורה בה הוא מושפע מהסביבה בהתאם לחומרים והתכונות האקוסטיות שלה, הצורה בה הצליל עצמו משפיע על המוח שלנו ומתקבל בתודעה שלנו, ועוד. מתוך המומחיות הזו, הנדסאי סאונד לרוב ימצאו עצמם מנצלים את הידע הרב שלהם בתחום דרך התמקצעות כטכנאי הקלטות, סאונד להופעות, מיקס ומאסטרינג.
מה עושה מפיק מוזיקלי?
אם לשאלה על עיסוקיו של הנדסאי הסאונד הייתה תשובה יחסית ברורה, הרי שכשניגש לדבר על תפקיד המפיק המוזיקלי, העניינים מתחילים מעט להסתבך (כדי להעמיק בסיבות לכך מוזמנים לקרוא את המאמר בקישור). הסיבה המרכזית לכך היא שמעבר לשינויים הדרסטיים שטייטל המפיק המוזיקלי עבר לאורך השנים, כיום המגוון הרחב מאוד של סגנונות מוזיקה (ובכך גם אופן העשייה שלהם) יצר מצב בו יכולים להיות 2 מפיקים מוזיקליים שיעשו דברים שונים באופן דרסטי אחד מהשני, אך עדיין שניהם ייחשבו למפיקים.
אך אם נהיה חייבים לשים על כך אצבע, המפיק המוזיקלי כיום לרוב יהיה אחראי על הצד האומנותי של תהליך ההפקה המוזיקלית, בין אם כפרסונה אשר מפקחת עליו “מלמעלה” ומוודאת כי הוא נעשה בצורה מיטבית שנאמנה לשורש המהות של היצירה, ובין אם כמוזיקאי המצטרף לתהליך כפרסונה הלוקחת חלק בחלקים כמו עיבוד ותזמור, ואף יכולה לחלוש לשלבי הכתיבה וההלחנה מצד אחד, ומצד שני לשלבי ההקלטות, המיקס והמאסטרינג.
בשורה התחתונה, מפיק מוזיקלי מטרתו לקחת חלק מרכזי ביצירה דרך כך שהוא דואג באופן ישיר ו/או עקיף להעביר את היצירה את כלל התהליך שהיא צריכה לעבור על מנת להפוך לתוצר שקהל יכול לצרוך, והמובנים בהם מפיק ידאג לכך ישתנו בהתאם לצורכי היצירה, או הסגנון של היצירה והאופן בו רוצים שהיא תישמע בסוף התהליך.
לימודי סאונד במכללת BPM
בין אם אתם רוצים להיות הנדסאי סאונד, או שדווקא השתכנעתם שהפקה מוזיקלית זה הכיוון שלכם, אנחנו במכללת BPM מציעים מגוון רחב ועשיר של לימודים בתחום, החל מקורסים קצרים כמו מבוא לסאונד וטכנאות אולפן ועד למסלולי לימוד מקיפים ומקצועיים כמו מסלול BSP המקיף לסאונד והפקה מוזיקלית. בלימודים אצלנו תוכלו להנות מפורמט לימודים המשלב תיאוריה מקצועית עם התנסות מעשית, מרצים ותיקים ומנוסים בתעשיית המוזיקה המקומית והבינ”ל, עם אפשרות לתרגול עד שעות הלילה בסביבה מלאת השראה יצירתית!