אקוסטיקה היא ללא ספק אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על הצורה בה נשמע סאונד באולפן שלנו. האקוסטיקה תקבע את התהליך שיעבור הצליל מרגע שהשתחרר מהרמקול, ועד שיגיע לאוזניים שלכם. במאמר זה נעבור על העקרונות הבסיסיים ביותר באקוסטיקה, ונעזור לכם להבין מאיפה כדאי להתחיל לטפל בחדר שלכם. חשוב לציין כי מדובר בעקרונות מנחים בלבד, וכי הם לא בהכרח תקפים לגבי כל חלל אפשרי.
רוצים ללמוד סאונד בצורה מקצועית? לפרטים על קורסים בסאונד במכללת BPM לחצו כאן
אקוסטיקה אולפנית, מבוא
חשוב לדעת שאקוסטיקה הינה מדע מדויק ומתמטי במיוחד, אך הצורה בה נשתמש בה תשתנה מאוד ע”פ החדר עליו אנחנו עובדים. לכל חדר יש אופי מסוים משלו, אשר משתנה ע”פ מאפיינים ותכונות מסוימים אשר נפרט בהמשך. באופן כללי, השאיפה לרוב תהיה ליצור עקומת תדר (Frequency Response) כמה שיותר שטוחה, כלומר שאין תדרים בחדר אשר מקבלים הגברה או החלשה קיצונית אשר תטשטש את היכולת שלנו להבין את הסאונד כאשר משתחרר בחדר שלנו ע”י רמקולים.
במדריך זה נתמקד יותר בדברים שחשוב שתדעו על החדר שלכם וכיצד הם משפיעים על האקוסטיקה, ולא ניכנס למדע המדויק לגבי מה לעשות עם כל חלק המשפיע על עקומת התדר של החדר שלכם. כמו שאמרנו, תחום האקוסטיקה הינו תורה שלמה שמבוססת על מדע מדויק, ולכן בהיעדר ידע מספק, תמיד מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מנוסה טרם אתם מבצעים שינויים קיצוניים בחדר שלכם.
אקוסטיקה באולפן הביתי, גורמים משפיעים
ניתן להצביע על המון דברים בחלל אשר משפיעים על עקומת התדר הסופית שתתקבל, אך לשם הנוחיות חילקנו אותה ל-4 גורמים משפיעים עיקריים:
גודל החדר וצורתו
כשם שלגל קול יש אורך, ולתדרים יש אורכי גל שונים, ככה עקומת התדר תשתנה בהתאם למימדי החדר שלכם והצורה בה הוא בנוי. גדלים שונים ייצרו עומסים וביטולים של תדרים מסוימים בקורלציה ישירה לאורכי הגל המשתחררים בחדר.
החומרים מהם עשויים קירות החדר
חומרים שונים משמעותם דחיסות שונה וכובד שונה, מה שמשפיע באופן ישיר על מה שייקרא לגל קול אשר ייפגש עם חומר שכזה. באופן כללי, חומר דחוס וכבד יותר (כמו בטון) ייבודד בצורה טובה יותר תדרים יותר נמוכים. בתהליך בניית אקוסטיקה לאולפן המוקם מאפס, תראו כי התכנון כולל בניית קירות אשר עשויים ממספר שכבות של חומרים שונים בדחיסויות שונות, בכדי לטפל בקבוצות שונות של תדרים.
מיקום הרמקולים ומקום הישיבה שלכם בחלל
מיקומים שונים בחדר ייצרו מפגש בזוויות שונות אל מול קירות החדר, ובכך ישפיעו על הצורה בה תקבלו את ההחזרים (Reflections) של הסאונד בחלל.
גורמים משניים
בנוסף לשלושת הגורמים העיקריים המוזכרים קודם לכן, יש המון משתנים בעלי השפעות קטנות יותר על עקומת התדר של החלל בו אתם עובדים, אך חשובים לא פחות. בקטגוריה זו תמצאו מספר משתנים כמו: רהיטים בחדר, גודל, כובד וחומר השולחן, הימצאותם של סטנדים לרמקולים ועוד…
בניית אקוסטיקה לאולפן ביתי, צעדים ראשונים
לאחר שהבנו את הגורמים העיקריים המשפיעים על תגובת התדר של חלל העבודה שלנו, ניתן לעשות מספר צעדים ראשוניים בכדי להתחיל לשפר את האקוסטיקה שלנו.
בחירת החדר
במידה ויש לכם מספר חדרים אפשריים לבניית האולפן הביתי שלכם בבית, קיימים מספר דברים שחשוב לקחת בחשבון בתהליך בחירת החדר בו תקימו את האולפן. לדוגמה: ההעדפה שלכם לרוב תהיה חדר בצורה כמה שיותר מלבנית, וכמה שפחות מרובעת. בחדר מלבני בד”כ נרצה להיות עם הפנים אל הקיר הצר, כאשר הרמקולים והשולחן הם בצד הקרוב לקיר, ואתם יושבים מולם.
בנוסף, קחו בחשבון כי חדרי ממ”ד הינם בעייתיים, ודורשים לרוב טיפול אקוסטי חריף יותר, למרות היתרון הברור של זליגה מופחתת של סאונד מחוץ לחדר.
עיצוב וריהוט חלל האולפן
במידה ויש לכם ברירה, קיימים מספר עקרונות מנחים לגבי הריהוט ועיצוב חלל האולפן. לדוגמה, במידה ואתם קונים שולחן חדש, האופציה הכי טובה שלכם תהיה שולחן כמה שיותר קטן במימדים, אך לעומת זאת כמה שיותר כבד, כאשר החומר המועדף יהיה עץ מלא.
בנוסף, רצפת פרקט או רצפה עם שטיח תמיד תהיה עדיפה על רצפה חשופה, אך מדובר בהבדלים זניחים יחסית. לעומת זאת, התקרה היא חלק חשוב במיוחד בעל המון השפעה על אופי החדר, מומלץ להשתמש בספוגים מסוג מלאמין, אשר נמכרים בפלטות, וההמלצה היא פלטות סטנדרטיות של 120 על 60 ס”מ.
בחירת מוניטורים לאולפן הביתי
מעבר לצבע והעדפה אישית, ישנם כמה פרטים יבשים אשר חשוב לקחת בחשבון בעת בחירת מוניטורים. עיקרון מנחה כללי הוא שבמידה ומדובר בחדר בגודל של עד 12 מ”ר (Near-Field), לרוב תרצו מוניטורים בסקאלת הגודל של 5″ (אינץ’) עד 7″, ומעל לכך כבר מומלץ לעבור ל-8″.
חשוב שהמוניטורים ייעמדו על סטנדים ייעודיים אשר כבדים יותר מהרמקול עצמו, בכדי למנוע הרעדה של הסטנד עליו הם עומדים. סטנדים מומלצים בד”כ יהיו עשויים, בדומה לשולחן, מעץ מלא, או חומרים מלאים כמה שיותר דחוסים. חשוב למקם את המוניטורים במיקום אשר ישיבה רגילה שלכם תמקם את האוזניים שלכם בין הממברנה לטוויטר (2 חלקי המוניטור).
אוזניות לעבודה באולפן?
אוזניות יכולות להיות פיתרון לא רע כאשר אין לכם טיפול אקוסטי הולם, במיוחד אם מדובר באוזניות אולפן איכותיות. הדבר יכול לפתור לכם את בעיית האקוסטיקה באופן מסוים, אך עצם היות האוזניות מנגנון פעולה ש”מזריק” את הסאונד ישירות לאוזן שלכם, הדבר עלול להקשות עליכם מאוד בהבנת הנשמע, לכן יש לבצע תהליך למידה רב על אופי האוזניות שלכם בכדי שתוכלו להשתמש בהן ליצירה ומיקס באופן קבוע.
אקוסטיקה לאולפנים ביתיים, סיכום
עם הטיפים הבאים תוכלו לסדר מחדש את החדר שלכם ולהוציא קצת יותר מהמצב הנתון, אך כמובן שאין זה מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע. זיכרו, החוק החשוב מכל הוא שיהיה לכם רפרנס טוב, כלומר שתבינו טוב מה אתם שומעים, וכיצד זה מיתרגם למערכות שמע וחללים אחרים.
מעוניינים בלימודי סאונד? לפרטים על קורסים בסאונד במכללת BPM לחצו כאן
רוצים ללמוד עוד על מיקס ומאסטרינג? היכנסו לעמוד מיקס ומאסטרינג, מאגר מדריכים וטיפים