מאחורי השירים: Perfect Day של לו ריד

Perfect Day של לו ריד – שיר רומנטי על יום יפה בסנטרל פארק או אזהרה מפני התמכרות לסמים? גיא בן צבי, סגן מנהל פדגוגי במכללה ומרצה לתיאוריה מוזיקלית, עם הסיפורים מאחורי השירים

השיר Perfect Day של לו ריד הוא לטעמי אחד השירים היפים שנכתבו על ידי המוזיקאי לו ריד ובכלל, בעיקר בגלל הסינרגיה המופלאה בין הטקסט להרמוניה. השיר נכתב בשנת 1972 כחלק מאלבום הסולו השני של לו ריד, Transformer, בהפקתם של דיויד בואי ומיק רונסון, שגם אחראי על עיבוד המיתרים והנגינה על הפסנתר באלבום.
תמיד תהיתי לגבי הפרשנות הטקסטואלית של השיר: ריד מעולם לא הסביר את משמעות המילים בראיונות, כך שכל פרשנות שתינתן תישאר סגורה בגבולות עצמה ללא חותמת ההכשר של היוצר. במדור השבועי הזה אנסה לבדוק האם ניתן להיעזר בכלים מעולם המוזיקה: בסולם, באקורדים ובמהלך ההרמוני על מנת לתת פרשנות ראויה והוגנת לשיר.

Perfect Day כשיר אהבה

רבים רואים בשיר זה פשוט שיר אהבה רומנטי. הטקסט מתאר יום מושלם, וכל שורה בו ניתנת לפרשנות כמחווה רומנטית לאהובה, יש שאומרים שהשיר נכתב בהשראת יום מושלם בסנטרל פארק שבילה ריד עם ארוסתו בטי קרונסטד, שהשיר נכתב בהשראתה ועבורה. בנוסף, העיבוד מורכב מתפקיד כינורות שמאלצי, ליווי נוסטלגי בפסנתר והגשה קולית שמחזקת את הרושם שזה שיר אהבה.
למרות כל אלו, עלי להודות שתמיד צרם לי לראות זוגות ביום חופתם מביטים זה לעיני זה ומאחלים אחד לשני יום מושלם לצלילי השיר הזה.

אמנים שונים מבצעים את השיר עבור סינגל צדקה של ה BBC ב 1997

Perfect Day כשיר התמכרות

הדיסוננס החופתי שלי נובע מפרשנות נוספת לשיר הגורסת שהטקסט בכלל עוסק בהתמכרות הקשה של ריד להרואין. אין אזכור מפורש לנושא, למרות שריד מעולם לא היה מסתורי במסריו שהעביר במוזיקה שלו. בשיר אחר של ריד, Heroin, הוא עוסק בהתמכרות בצורה ישירה – ללא סימבוליזם או מטאפורות.
מכורים רבים ברחבי העולם העידו כי השיר מתאר באופן מדויק ביותר את חווייתם תחת השפעת הסם. לכך מתווספת העובדה ששיר זה נבחר כשיר הנושא בסרט טריינספוטינג בשנת 1996, שעוסק בחבורת מכורים להרואין, אך כל אלו הם הקשרים חוץ מוסיקליים, עדות אופי של אדם ביום חופתו מול עדות אופי של נרקומן.

בלי סימבוליזם או מטאפורות – הפרשנות המוזיקלית

בגלל שאין אפשרות להכריע בין שתי הפרשנויות – נכריע באמצעות פרשנות מוזיקלית. ראינו כיצד העיבוד המוזיקלי משחק לידיה של הפרשנות הרומנטית , כעת נבחן את האלמנטים המוזיקליים המחזקים את הפרשנות השנייה שבה אני תומך.
השיר כתוב בסולם סי במול מינור, סולם השמור ליצירות קודרות במיוחד. לפי חוקי הסולם המינורי, הדרגה הרביעית אמורה להיות אקורד מינורי, משום שהשיר אינו כתוב במודוס הדורי, הרי הדרגה הרביעית מופיעה בהמשך כפי שהיא אמורה להיות- אקורד מינורי. אך בהופעתה הראשונה, באקורד השני בשיר, כאשר ריד שר את המילה perfect, מופיעה הדרגה הרביעית כאקורד מז’ור במקום מינור. ואולי בשילוב הספציפי הזה(אקורד שאינו במיקומו ההרמוני והמילה – מושלם) מקופל הפירוש של השיר כולו. כאשר ריד שר “מושלם” הוא נותן למאזין להרגיש מז’ורי (שמח, אופטימי) אך רק כלפי חוץ. ריד עושה שימוש בכלים מוזיקולוגים כדי לבטא גישה צינית המתארת עולם שבו ההרואין גורם להרגיש מז’ורי – אך בעולם ההרמוני המושלם, האקורד הנכון היא המינורית בכבודה ובעצמה.

כאשר ריד מתאר סיטואציה נינוחה ונעימה של טיול בפארק כאשר בסופו חוזרים הביתה, אין מהלך הרמוני ראוי יותר מסקוונצת הקווינטות הנופלות המסתיימת בקדנצה אותנטית. הפזמון מבטא בדיוק אותה נקודת מבט, הפעם באמצעות הסולם. הפזמון כולו כתוב בסולם סי במול מז’ור (בניגוד לבית שכתוב בסי במול מינור). העיבוד הופך להיות יותר אינטנסיבי, בפזמון “באמת הכל מושלם” “שמח” “אופטימי” ו”חגיגי”. עכשיו ברור שבחירת האקורד המז’ור בתחילת הבית לא הייתה מקרית. אחרי שהבית מסתיים בקדנצה אותנטית, הפזמון מסתיים דווקא בקדנצה פאסיבית, חלשה, על המילים “you just keep me hanging on”, כזאת המאפשרת למאזין להחליט בעצמו מה “מחזיק” את מחבר השיר, האם זאת בטי ארוסתו או מנת ההרואין.

סיום השיר

לקראת סיום השיר, הקודה מופיעה עם טקסט וחומר מוסיקלי חדש. עכשיו ריד שר “You’re going to reap just what you sow “ (אתה תקצור את אשר זרעת).טקסט זה מטה את הכף לעבר הפרשנות השנייה.
גם הניתוח ההרמוני מחזק את הפרשנות השנייה: הטקסט מופיע לאחר הפזמון, ומולחן אף הוא בסולם מז’ורי, אלא שהפעם האקורד השני שאול דווקא מהסולם המינורי (שמרמז על חוסר ההרמוניה שבטקסט ) של הבית הראשון בשיר, ולכן מתקבלת תחושה שמה שזרעת הוא מה שתקצור (אותה ריד מבטא באשליה של הסולם המז’ורי, ובסגירת מעגל על פי חוקי ההרמוניה הפנימיים של השיר).
השימוש במיקסטורות (השאלת אקורדים מסולמות על אותו צליל טוניקה) בשיר הוא מלאכת מחשבת אמיתית, והסינרגיה בין ההרמוניה לטקסט היא מופתית ויתכן כי זה סוד קסמו האמיתי של השיר, ומטה לטעמי את הפרשנות השיר לכיוון התמכרות להירואין .
אפילו שר התרבות של הותיקן- הקרדינל נאלץ להגיד שאיננו תומך בשימוש בסמים לאחר שספד ללו ריד ובתמימותו ציטט מתוך השיר :
Oh, it’s such a perfect day
I’m glad I spent it with you
Oh, such a perfect day
You just keep me hanging on

לסיכום…

הניתוח וההבנה של המימד ההרמוני מצדדים בפרשנות הגורסת שהשיר עוסק בהתמכרות להרואין ולא בשיר אהבה רומנטי, אך יחד עם זאת יתכן כי שתי הפרשנויות נכונות גם יחד, והדבר מצביע על עומק נוסף, שמאפיין לא אחת שירים גדולים וחד פעמיים.

בואו ללמוד הכל על העולם שמאחורי השירים בקורס תיאוריה מוזיקלית ובמסלול זמר יוצר