10 סיבות ללמוד תיאוריה מוזיקלית

תמיד אומרים לכם שכדאי לכם ללמוד תיאוריה מוזיקלית. אבל למה בעצם זה כל כך חשוב? במאמר ניתן לכם 10 סיבות עיקריות מדוע כדאי לצלול לעולם השפה המוזיקלית.

 

1. הכרת השפה המוזיקלית ועבודה בתעשייה

הכרת השפה המוזיקלית עוזרת לתקשורת בין מוזיקאים, מפיקים, מעבדים ונגנים ומייעלת את העבודה מולם. לכל התופעות המוזיקליות יש מושגים מקצועיים: שליטה במושגים האלו מסייעת לתקשורת להיות יותר נכונה ומדויקת.

התיאוריה המוזיקלית היא גם שפה אוניברסלית, כך שהגשר ביניכם לבין מוזיקאים מכל קשת הז’אנרים, ומכל המקומות הגאוגרפיים בעולם יכולים להפוך לקלים במיוחד דרך הבנת התיאוריה, שכן היא מאפשרת תקשורת אינטואיטיבית שכל מוזיקאי מקצועי יכול להבין.

 

2. צלילים הם רגשות

למידת תיאוריה מוזיקלית מאפשרת הבנה עמוקה ויסודית של תפקוד הצלילים וההשפעה הרגשית שהם יוצרים אצל המאזינים. כך תוכלו להבין כיצד לצרף צלילים מסוימים כך שייצרו הרגשה של שמחה, מתח, ציפייה או התרוממות רוח.

היכולת הזאת יכולה לעזור לכם מצד אחד להשתמש בידע שלכם כארגז כלים בעת הלחנה (דמיינו לדוגמה שאתם יודעים שסוג מסוים של אקורדים מעורר אצלכם רגש מסוים, ולכן תדעו לשלוף אותו כשברצונכם לעורר את הרגש הזה). מצד שני, ההבנה הזו יכולה לעזור לכם בעת ניתוח יצירות מוזיקליות שאתם מאזינים להן, ובכך להפוך את המהלכים והמרקמים בהם משתמשים האמנים האהובים עליכם לכלים לשימושכם האישי.

 

3. המשכיות והחלטות מוזיקליות

שליטה בתיאוריה משדרגת משמעותית את קבלת ההחלטות המוזיקליות איתן נאלץ להתמודד כל מלחין ויוצר. רצף מסוים של צלילים “שואף” להיפתר לרצף אחר של צלילים; במידה ומלחינים מוזיקה לסצינה בסרט או לטקסט קליל, נדע בדיוק איך לעשות זאת.

מדובר במילים אחרות בסט חוקים שבהיעדר רעיון אחר, נותן לכם מספר כמעט בלתי מוגבל של אפשרויות שניתן להישען עליהן בעת הצורך, ובכך גם להפוך ליעילים בתהליך הקומפוזיטורי שלכם.

 

4. חייבים להכיר את החוקים כדי לשבור אותם

רק מי שמכיר היטב את התבנית המוזיקלית יוכל לפרוץ אותה. איך נוכל להתכתב עם בלוז של 12 תיבות ולעשות עליו וריאציות, אם מראש איננו מכירים את המהלך?

גם חשוב לדעת שהתיאוריה המוזיקלית באה רק לתת לכם כלים נוספים לידע המוזיקלי שלכם בעת הלחנה וניתוח של מוזיקה, ואינה סט של חוקים אחריהם אתם חייבים להתחקות. הבנה של זה יכולה לעזור לכם לשמור על תחושת ה”קסם” שיש למוזיקה, ושהמון מוזיקאים חוששים לאבד ברגע שיילמדו ויבינו כיצד השיגו אותה.

 

5. שידרוג “ארגז הכלים” שלכם

התיאוריה המוזיקלית נותנת יותר “כלי עבודה” למלחין, למעבד ולנגן, ממש כמו צייר שמוסיף שפע של מכחולים וצבעים לפלטת הציור שלו. כל מי שמתחיל לחבר מוזיקה מכיר את אותם אקורדים בסיסיים, אך יש כל כך הרבה, דמיינו לעצמכם שתכירו את כולם!

בנוסף, היכרות עם עולם התיאוריה המוזיקלית, והחשיבה הקומפוזיטורית אותה היא מפתחת, יכולה לרענן אתכם. למוזיקאים מודרניים (במיוחד מעולם האלקטרוניקה), קיימת הנטייה להתמקד בתוכנת ה-DAW בתור המנוע היצירתי – מה שבלא מעט מקרים גורם להסטת העיניים מההבנה שהתוכנה, כמו גיטרה או פסנתר, היא רק כלי אשר משמש אתכם להעברת הרעיונות המוזיקליים שלכם מעולמכם הפנימי החוצה, ולכן התמקדות בטכניקות ופרטים טכניים עלול לפספס את המטרה של יצירת מוזיקה איכותית.

 

6. דיוק וטבעיות

ידיעת התיאוריה המוזיקלית מאפשרת כתיבת תפקידים טובה ומדויקת יותר, ומסייעת לביצוע מיקס טבעי ונכון יותר.

ברגע שמבינים את השפה, וכיצד גדולי המלחינים לאורך ההיסטוריה השתמשו בה בכדי ליצור יצירות מוזיקליות מופתיות שעבדו גם בעולם בו עריכות סאונד לא היו אפשריות, תוכלו באופן טבעי להפוך למעבדים עצמאיים אשר יודעים לקחת הרכב נגנים עם כלי נגינה מגוונים וליצור מהם שילוב בו כל כלי מחמיא לשני, במקום להתנגש בו.

 

7. להכיר את “מאחורי הקלעים” של המוזיקה

התיאוריה המוזיקלית נותנת כלים אובייקטיבים בהערכה של המוזיקה, ויכולה לשנות לחלוטין את הדרך בה אנו מקשיבים למוזיקה. תארו לעצמכם שכל חייכם שמעתם שירים בהם אחרי מהלך x תמיד הופיע y. כיצד תחושו אם תשמעו לפתע אחרי x משהו אחר? הדבר יחדד בעינכם את ה”חד פעמיות” של אותה יצירה מוזיקלית.

ואל תשכחו, היתקלות בתופעות מסוג זה יכולה להפוך באותו רגע להבנה וניתוח של המהלך, ובכך להפוך אותו לידע האישי שלכם אשר יכול לשמש אתכם בשלב היצירה המוזיקלית.

 

צפו בסדנת הרמוניה עם אייל ריץ’, מרצה לתיאוריה מוזיקלית ב-BPM

 

8. חידוד האינטואציה

ברגע שאנחנו מפנימים את לימודי התיאוריה והם הופכים להיות בלתי אמצעיים, האינטואיציה המוזיקלית שלנו פורחת.

הדבר נכון לא רק בפן האישי – גם כמפיקים מוזיקליים ומעבדים אשר עובדים עם הרכבים מרובי כלים, ההחלטות הופכות לקלות ומהירות, שכן אתם מבינים מה כל כלי נגינה יכול וצריך לעשות. הציפיות מהנגנים בריאות, ההוראות מובנות, ובסופו של דבר – היצירה והעיבוד פשוט עובדים טוב יותר!

 

9. להכיר את כלי הנגינה שלכם מחדש

הבנה מוזיקלית הופכת כל נגן לנגן טוב יותר. אם יודעים ומבינים בדיוק מה מנגנים בהכרח מנגנים טוב יותר, ובנוסף יכולים לגלות אפשרויות שונות הגלומות בכלי הנגינה.

במהלך קורס יסודות בהלחנה ונגינה במכללה, אתם מקבלים את ההזדמנות להתנסות בנגינה על קלידים בכדי ליישם את הידע התיאורטי אותו אתם לומדים. הכנסת האלמנט הנגינתי למשוואה היצירתית שלכם יכולה לשפר פלאים את המוזיקה שאתם יוצרים ו/או מפיקים, בייחוד אם אתם נוהגים לעבוד על תוכנה בה הרבה מהמוזיקה יכולה להיעשות דרך תיכנות תפקידים במקום נגינה שלהם.

 

10. להפיק צלילים חדשים

כשיודעים תיאוריה מוזיקלית הרבה יותר קל ללמוד כלי נגינה חדשים. למעשה, נותר רק ללמוד את הצדדים הטכניים כדוגמת אופן הפקת הצליל, פריסת הצלילים לאורך הכלי, שינויי הגוון לאורך הרגיסטרים (גבהי הצליל, אוקטבות) השונות שלו ועוד.

 

לכל הפרטים על קורס תיאוריה מוזיקלית