10 טיפים לשדרוג ההופעה החיה באמצעות מחשב:

ביום שישי הקרוב (29.5.15) נשתתף בפרויקט “מטרופוליס” במסגרת הפרויקט “אוהבים אמנות, עושים אמנות” של עיריית תל אביב. למשך סוף שבוע אחד הופכת שכונת מונטיפיורי בתל אביב לבית ספר ומגוון החנויות, המוסדות והבתים בשכונה מציעים שיעורים בחינם למבקרים. במכללת BPM יערכו 2 שיעורים פתוחים לקהל הרחב בהרשמה מראש – שיעור פיתוח קול עם מירב חזן, מרצה במסלול זמר יוצר, ושיעור פלפטורמות להופעה חיה בהנחיית אביעד סינמנס, מרצה במסלול BSP360. לקראת השיעור, אביעד סינמנס מציג 10 טיפים לשדרוג ההופעה החיה באמצעות מחשב.

מכללת BPM

הופעה חיה במחשב:

בשנים האחרונות הפך עולם היצירה נגיש יותר מאי פעם בעקבות התפתחויות טכנולוגיות. המחשב האישי הממוצע מספיק חזק כדי לשמש ליצירת והפקת מוזיקה, גרפיקה ועריכת וידאו ומחליף כלים שעלו הון תועפות והיו הרבה פחות נגישים בעבר.
ההתפתחות הזאת משפיעה גם על האפשרויות שלנו כמופיעים ומציעה יכולות מגוונות לא רק ליצירה אלא גם להופעה על במה. תוכנת אבלטון (Ableton) יצרה מהפכה בתחום כיוון שהיא משמשת את היוצר גם בעבודת האולפן וגם במהלך נגינה חיה. אבלטון מאפשרת שימוש במשטחי שליטה, בניית כלים ייחודיים ואפילו יכולות וידאו ותמונה.

גם אם אתם לא מוזיקאים אלקטרוניים ואפילו אם אתם לא מוזיקאים בכלל, בניית הופעה מבוססת מחשב יכולה להיות הדרך לממש את החזון האומנותי שלכם. שימוש בתוכנת אייבלטון ובמחשב משולב לא רק במופעי מוזיקה אלא גם בתחומי התאטרון, המחול, המיצג ועוד. אפשר להשתמש במחשב כדיי להוסיף עוד אלמנטים להופעה שלכם; וידאו, תמונה, טקסט, אלמנטים אינטראקטייבים ועיבוד לכלי נגינה אקוסטיים ולסאונד שלא אפשרי בדרך אחרת.

10 טיפים לתכנון הופעה:

1. ציוד:

תבחרו את הציוד שיהיה אפקטיבי להופעה שלכם, יש היום הרבה מוצרים בשוק וחשוב לדעת מהם הצרכים שלכם ולרכוש בהתאם. אין סיבה להוציא הרבה כסף על ציוד שיש לו פונקציות שלא תשתמשו בהן. לדוגמא, אם אתם לא מתכננים לעבוד עם כלים חיים תוכלו לקנות כרטיס קול ללא כניסות שיהיה זול משמעותית וקומפקטי יותר.

2.תיק הופעה:

פריט שדווקא כן שווה להשקיע בו הוא תיק טוב שיגן על כלי הנגינה ושאר הציוד. תיק מותאם להופעה שיהיה מסודר, יחסוך זמן בפירוק והרכבה של הסטאפ, וישמור גם על הגב שלכם לאורך זמן. כמו כן, בנו את העמדה שלכם בחוכמה. עמדה שמורכבת ממספר רב של אלמנטים קשה יותר לשינוע ממקום למקום. אמנים מופיעים שעורכים חזרות ומופיעים הרבה צריכים להימנע מריבוי מכשירים וכבלים שבמידה וישכחו או לא יתפקדו יכולים לשבש את ההופעה ואף להשבית אותה כליל.

3.להתאמן!

ממש כמו חזרות שעורכים על כל כלי נגינה, צריך להתאמן על התוכנה והציוד כדי לשפר את היכולת הטכנית שלכם. אם תעשו הרבה חזרות תרגישו יותר בנוח על הבמה ותוכלו לנסות רעיונות חדשים שאולי לא חשבתם עליהם במהלך התכנון הראשוני.

4.תקשורת עם הקהל:

תנסו לבנות סט שדורש מכם להסתכל על המסך של המחשב כמה שפחות ותפנו את המכשירים לכיוון הקהל כך שתוכלו לקשר בין הפעולות שאתם מבצעים על הבמה למה שהם שומעים או רואים. אומנים מסויימים, כמו Daft Punk שההופעה שלהם בנויה על מיסתורין והם חושפים מעט מאוד לקהל, דווקא בוחרים להסתיר את האופן בו הם מנגנים אבל גם זו החלטה אומנותית.

5. תנועה:

תחשבו על התנועות שאתם מבצעים כשאתם מופיעים. אם האופן שבו אתם מנגנים מגביל את התנועה שלכם קיימים פתרונות זולים של שליטה על מחשב באמצעות תנועה כמו Leap Motion ואחרים שיכולים לשנות לגמרי את האופן בו אתם זזים על הבמה.

6 אילתור:

תכננו את ההופעה בקפידה אבל אל תפחדו מאילתור, כשאתם בונים הופעה אתם בונים פלטפורמה ואתם קובעים את הגבולות, כמו מוזיקאי ג׳ז שמאלתר בסולם מסויים – תשאירו לכם מקום לאילתור אתם תהנו יותר להופיע כשתרגישו שאף הופעה לא זהה לקודמת.

7. מקומות לא שגרתיים:

אתם יכולים לקחת כל חדר ולייצר בו מערכת שהסאונד בה יגיע מכל הכיוונים. הגורם היחיד שמגביל אתכם הוא כמות היציאות בכרטיס הקול וכמות הרמקולים.

8. תיאום:

אם אתם מנגנים עם עוד נגנים שצריכים להיות מתואמים עם המחשב תוודאו שאתם שולחים להם את המטרונום של התוכנה בצורה טובה. לא בכל מקום הסאונד על הבמה יהיה מספיק טוב כדי שהנגנים יוכלו לזהות את הקצב בלי ״עזרה״. בנוסף, אפשר לסנכרן בין מחשב אחד לאחר וליצור סט אפים יותר מורכבים שכוללים מגוון אלמנטים. לדוגמא, אפקטים של וידאו שמוקרן במחשב אחד ומושפעים מהקצב של שיר שמנוגן במחשב האחר.

9. עצמאות:

אם אתם חלק מהרכב או אם כמה אנשים מפעילים מכשירים שמחוברים למחשב תוודאו שלכל אחד יש את
הידע הטכני הבסיסי כדיי שיוכל להיות עצמאי לגמרי ולא יהיה תלוי בבן אדם אחר שיהיה ה״טכנאי״ שלו.

10. מיקום:

תבדקו מראש את המקום בו אתם הולכים להופיע, בכל מקום קול מתנהג בצורה וכדאי להכיר מראש את המאפיינים של המקום ככה שבמקרה הצורך תוכלו לעשות התאמות מראש, אם אתם משתמשים בוידאו כדאי לבדוק מראש איפה אפשר להקרין וידאו בחלל.

בונוס:

הנקודה האחרונה והכי חשובה היא, Keep It Simple יש מיליון אפשרויות אבל צריך לבחור את אלו שאנחנו יכולים לתפעל ושיעזרו לנו לבטא את מה שאנחנו עושים בצורה הטובה ביותר לקהל , Flume לדוגמא מנגן ושולט על התאורה בו זמנית, הוא חיבר את שניהם לפעולה פשוטה ותוצאה מרשימה.

רוצים לדעת עוד על תכנת אבלטון? בואו ללמוד מהטובים ביותר בקורס אבלטון במכללת BPM, המכללה היחידה המוסמכת על ידי חברת Ableton העולמית. לפגישת ייעוץ עם יועץ לימודים מוסמך בחינם לחצו כאן