סיקור מיוחד של מעגל ההיפ-הופ שהתקיים בתחנה המרכזית בתל אביב

צילום: ניר כהן

סיקור וצילומים: ניר כהן

לפני שבוע סיפרתי לצוות המכללה על מעגל ההיפ-הופ שהתקיים מחוץ לחנות הבגדים מאד מאן, והם ציידו אותי במצלמה ומוטיבציה לדיווחים מהשטח!
אני יכול להגיד בוודאות, שמעגל ההיפ-הופ שנערך ביום חמישי האחרון, בלב ליבו של אחד האזורים העמוסים בתל אביב- התחנה המרכזית, היה בין הדברים היותר כיפיים שהשתתפתי בהם לאחרונה. שום דבר לא היה יכול להכין אותי לאירוע של 30-40 אנשים שמאלתרים שירים, חרוזים שמבצעים שירי ראפ בעל פה ובזמן אמת.
כשהגעתי לשם בשעה 16:00 קיבלו את פני שורה של שישה אנשים ועד השעה 21:00 כבר ניצבו במעגל אחד גדול למעלה מחמישים ראפרים וראפריות שהתחלפו בינהם ושרו שירים בנושאים שונים, מעולמם האישי ועד המצב החברתי.
כמישהו שלא היה במעגל היפ-הופ לפני, החוויה של השירה, ללא הפילטרים- עם מתן זכות קדימה אחד לשניה, היה מחזה יפה שהעניק לי הרבה השראה.

לאחר שהסתיים מעגל ההיפ-הופ, ישבתי לשיחה עם נעם מויסה (טורקיש מייסטר), חבר בקבוצת הראפרים, היו קרו (U CREW), שלקחו חלק בארגון האירוע, למספר שאלות:

אז נועם, איך היה לך במעגל?
היה לי ממש כיף, גיליתי המון קולות חדשים וזו הפעם הראשונה ששמעתי במעגל המון חבר׳ה שמתעסקים ונוגעים בתחומים ונושאים שהחברים שלי לקרו (crew) מתעסקים איתם- הספקתי אפילו לשיר ולזרום, וגם לנסות קצת חומרים חדשים… סה״כ הלך לי טוב מאוד!

כיף לראות ולשמוע על דברים כאלו באזור, מתי התחילו מעגלי ההיפ-הופ בישראל? מתי אתם התחלתם לארגן מעגלי היפ הופ כקרו?
העניין של מעגלי ההיפ הופ קורים כבר שנים, עוד מימי הג׳י ספוט הישן ו״עסק שחור״- וגם אז ל״מאד מן״ היה חלק חשוב בעניין, עוד בסוף שנות ה-90. לפני מספר שנים היו מפגשי מעגלים בהמון מקומות בארץ, שהגדול בניהם היה בכפר סבא. גם לאחרונה אפשר לראות התעוררות של יוצרים ו”היפ הופ האדז” שנפגשים בארץ. נמש, אחד מחברי ההרכב מארגן מפגשים עוד מאז שהיה בתיכון.
השנה החלטנו לקחת את זה צעד קדימה ולארגן את המעגל כל הקרו ביחד.

מה מייחד את מעגל ההיפ הופ?
בניגוד להופעות, הקהל לא צורך את התרבות, אלא יוצר אותה בעצמו. לכל אחד יש את המקום והאפשרות להביע את עצמו- הלך הרוח, הכיוון של המעגל והאווירה נקבעת על ידי המשתתפים עצמם. אין חוקים. האמנים המתחילים מקבלים מקום ובמה בדיוק כמו האמנים שהם עצמם מעריצים או אמנים שמנוסים מהם. בנוסף לכך, אפשר לעשות מעגלי היפ הופ בכל מקום, אין צורך לשלם על כניסה או על השתתפות, או אפילו לדעת לנגן על כלי מסויים- מעגלי ההיפ הופ נגישים לכל מי שרוצה!


צילום: ניר כהן

מגיעים גם אמנים או פרצופים מוכרים בסצנת ההיפ-הופ המקומית באירועים שאתם מארגנים?
כן, לאירוע הנוכחי הגיעו המון חברים וחברות חדשים- שזה מה שהכי מרגש אותי, אבל גם הגיעו המון אמנים יותר מוכרים- זאבי, נומי, אסקר, כסף ואפילו נצ’י נצ’, אין ספק שהחיבור בין החברים החדשים לאמנים המנוסים היה ממש מרגש.

האם יש עוד אירועים מתוכננים לתקופה הקרובה?
מעגל היפ הופ נוסף מתוכנן לאזור סוכות- וכנראה שיהיה גם בשיתוף עם החנות מאד מאן, בתחנה המרכזית תל אביב.

ועכשיו שאלה על ה UCREW- מה מייחד אתכם בתור הרכב? כמה ראפרים אתם?
היו קרו הם קולקטיב של אמנים והרכבי ראפ. יש בו הרכב של שלושה אנשים ועוד ארבעה אמני סולו בתחום ההיפ הופ. התחברנו בניסיון לעשות ראפ עם מודעות ותכנים, שמתנגד לסקסיזם, אלימות וגזענות, אבל עוסק בהמון תכנים אחרים לאדם החושב, כמו גם תכנים אישיים יותר. אנחנו מארגנים ביחד אירועים, מעבירים סדנאות חינוכיות של ראפ במקומות שונים, מארגנים אירועי תרבות רחוב והיפ הופ בכל מיני ווארסיות, משתפים פעולה מבחינה מוסיקלית ועדיין פועלים גם כל אחד על החומרים האישיים שלו- לא תמצא כרגע ביוטיוב שיר של היו קרו, אלא של כל אחד מהאמנים בנפרד, למשל ריף ראף, אבל בתכלס אנחנו עושים המון ביחד.

אם אתה כבר מזכיר את זה, יש שירים חדשים לשמוע מה UCREW והופעות קרובות?
בחודשיים האחרונים יצאו מספר שירים של חברי ה U CREW:
דוד מעיין – צ’מפיון, נמש 100 ימי שקיפות, בני אסתרקין-מטען חורג ויש את השיר שעשינו אני, טורקיש מייסטר, ריף ראף וסגול 59 – אחרי הכל

וואלה איזה יופי, אתם עושים הרבה!
האמת שיש הרבה בקנה, שני חברים בקרו עומדים בפני אלבומים חדשים ומפתיעים, יש חומרים משותפים, הרבה קליפים, חוץ מזה אנחנו מפיקים את במת הראפ בפסטיבל אומנות הרחוב במודיעין שיתקיים ב2-1 באוקטובר, בנוסף, אנחנו מארגנים הופעה גדולה ומגניבה עם אורחים משוגעים ב20.9 בלבונטין 7 בתל אביב, וכמובן אנחנו בעיצומם של ארגונים ותכנונים למעגלים הבאים!

ואיך נוצר שיתוף הפעולה עם ״מאד מאן״?
מאד מאן היא לא רק חנות- זה המרכז של תרבות ההיפ הופ והדאנסהול בארץ. מעבר לבגדים ותנועה של המון אנשים, יש בחנות אולפן, רדיו, דיסקים של יוצרים ישראלים, לייבל של הופעות ואלבומים, והיה נראה לנו הכי נכון וטבעי לעשות את החיבור.


צילום: ניר כהן

המארגנים והחנות מאד מאן, הבטיחו בהזמנה לאירוע, היכרות עם הצד האחר והפחות מוכר של ההיפ הופ הישראלי וללא ספק ההבטחה הזו עמדה בציפיות שלה, אם לא עלתה עליה. יש המון ראפרים מוכשרים בישראל שמבצעים טקסטים בכל השפות, עם המון סגנונות חריזה, חוצפה ואהבת הביט.

ועם גילוי נאות אחרון- במשך תקופה ארוכה הייתי במחלוקת ביני לבין עצמי האם להתחיל ללמוד אומנות לחימה או
ללמוד ברייקדנס. אחרי ההשתתפות במעגל ההיפ הופ- ללא ספק הברייקדנס ניצח, ובענק!

צפו במעגל ההיפ הופ:

https://www.youtube.com/watch?v=aEbpR93KvZw
צילום ועריכה: איתי כהן